دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۱۱/۰۷

هفته گذشته در ایران ۲۰ بزرگسال و یک نوجوان اعدام شدند


هفته گذشته ۱۰ نفر در تهران، نه نفر در یزد و دو نفر در اصفهان به دار آویخته شدند. در میان اعدام‌شدگان یک نوجوان ۱۷ ساله بوده. این در حالی است که مقامات قضایی ایران بارها اعلام کرده‌اند که کودکان را اعدام نمی‌کنند.
«چهارشنبه‌ها روز اعدام است». این جمله را هرکس که سر و کاری با فعالیت‌های حقوق بشری داشته‌باشد به خوبی می‌شناسد. چندین سال پیش «کبری رحمانپور» معروف به «عروس بیست ساله» که مادرشوهر نود ساله‌اش را کشته‌بود، می‌گفت: «از چهارشنبه‌ها بیزارم». او اکنون شش سال است که با حکم اعدام در زندان به سر می‌برد.
چهارشنبه گذشته نیز همچون دیگر چهارشنبه‌ها برای محکومان به اعدام روز بیم و امید بود. ۲۲ نفر در سراسر ایران آخرین چهارشنبه بیم و امیدشان را سپری کردند.
به رسم همیشگی، دایره اجرای احکام بعد از وقوع اعدامها، اسامی و سن اعدام‌شدگان را اعلام کرد. محمد مصطفایی وکیلی که چند سالی است وکالت بدون اجرت کودکان محکوم به اعدام را بر عهده دارد یک بار دیگر در میان لیست اعدام‌شدگان، نام یک نوجوان را پیدا کرد. مصطفایی چنین می‌گوید: «اجرای احکام قبل از اجرای حکم و حتا پس از اجرای حکم مشخص نمی‌کند که سن واقعی افراد در زمان ارتکاب جرم چه قدر بوده و بعد از این که محکومین پای چوبه‌ی دار می‌روند و به دار آویخته می‌شوند سن زمان به دارآویخته شدن را اعلام می‌کند. من در روزنامه‌ی ایران خواندم که ملا گل حسن ۲۱ ساله پای چوبه‌ی دار رفت. زمانی که مرتکب جرم شده بود سال ۸۳ بود. یعنی اگر این سالها را حساب بکنیم، متوجه می‌شویم ملا گل حسن در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشته و بنابراین در روزی که ۱۰ نفر در زندان اوین اعدام شدند، یکنفر کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم بود که به دار آویخته شد».
یکی دیگر از محکومان به اعدام هفته گذشته، علی ۲۵ ساله بود که صاحب‌خانه ۴۴ ساله‌اش را در جریان یک درگیری به قتل رسانده‌بود. وی بعد از حضور در صحنه اعدام و تماشای به دار آویخته‌شدن ده نفر از هم‌بندان خود، توانست از خانواده مقتول مهلت بگیرد و اعدامش تا یک ماه به تعویق افتاد.

بازداشت همزمان سه تن از هموطنان مسیحی در تهران

در اقدامی همزمان از سوی نیروهای امنیتی سه تن از هموطنان مسیحی در تهران به دلایلی نامعلوم باز داشت و به مكان نامعلومی منتقل گردیدند.
بنا بر گزارش دریافتی، صبح روز چهارشنبه مـــورخ ۲ بهمن ماه سالــجاری ( ۲۱ژانویه ۲۰۰۹ ) مامورین امنیتی با مراجعه به منزل "حامیك خاچیكیان" ۵۱ ساله و از خادمین كلیسای (فارسی زبان) جماعت ربانی مركز در تهران، ضمن بازداشت نامبرده، اقدام به تفتیش خانه ایشان نموده كه در این بین بسیاری از لوازم شخصی، اعم از كتب مسیحی و الهیاتی، یادداشت ها، كامپیوتر و حتی دفتر یادداشت تلفن ایشان را ضبط و با خود بردند.همچنین در یك اقدام مشابه دیگرنیز، در تاریخ فوق، چندی از مامورین امنیتی، یك زوج نوكیش مسیحی بنامهای "نادره جمالی" ۴۴ ساله و "جمال قالی شورانی" ۴۹ ساله را در منزلشان بازداشت كردند، مامورین پس از بازرسی منزل و طبق روال معمول و بدون هیچ توضیحی اقدام به ضبط و جمع آوری برخی اقلام شخصی نموده و آنان را به مكان نامعلومی انتقال دادند.بنا بر این گزارش، تاكنون هیچ اطلاعی از مكان نگهداری این بازداشت شدگان در دست نیست و خانواده و فرزندان آنان در بی خبری و نگرانی از وضعیت سلامتی ایشان بسر می برند. پیگیریها تاكنون برای مشخص شدن سرنوشت آنان و علت دستگیری نتیجه ای در بر نداشته است.به گزارش كمیته مسیحیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران؛ گزارش شده تاكنون در برخی از شهرهای كشور در یك سلسله اقدامات از سوی برخی از افراد و یا گروههای ناشناس چندی از نوكیشان مسیحی پس از خارج شدن از منزل و یا محل كارشان مفقود و یا ناپدید شده اند و با گذشت چندین روز تاكنون اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست كه این موضوع موجی از نگرانی را برای خانوادههای آنان ایجاد كرده است.
كمیته مسیحیان- مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران