دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۷/۰۱

تلاش برای پوشاندن جنایت مأموران رژیم جزئيات جديد از پرونده سقوط مرگبار در ميهمانی شبانه

ساعت 30 دقيقه بامداد جمعه 25 مردادماه سال جاري افسر نگهبان كلانتري 101 تجريش در پي تماس مردمي، قاضي حسين اصغرزاده بازپرس كشيك قتل پايتخت را در جريان مرگ مشكوك دختري 24 ساله به نام <مريم> قرار داد، پس از آن بازپرس ويژه قتل، همراه گروهي تخصصي از عوامل بررسي صحنه جرم، در محل حادثه حضور يافت। بازپرس پس از حضور در صحنه واقع در منطقه الهيه در حالي با جسد خون‌آلود دختر جوان روبه‌رو شد كه شهود اظهار كردند متوفي از طبقه ششم ساختمان سقوط كرده است. ‌ ॥‌ با آغاز بررسي‌هاي اوليه مشخص شد در واحد مسكوني طبقه ششم اين برج، 12 پسر و دختر جوان با حضور در پارتي شبانه اقدام به مصرف مقادير زيادي مشروبات الكلي كرده‌اند كه ساعاتي پس از آغاز ميهماني، دو نفر با معرفي خود به عنوان مامور وارد آپارتمان شده و شروع به بازرسي از منزل كرده‌اند. در همين حين ماموران گشت انتظامي نيز كه در حال گشت‌زني بودند متوجه سر و صداي زياد شدند و داخل محوطه برج رفتند اما به دليل نداشتن دستور قضايي، داخل آپارتمان نرفتند. تحقيقات بعدي و اظهارات شهود حاكي از آن بود كه وقتي يكي از دخترها براي پوشيدن لباس خود وارد اتاق واحد مسكوني شد، ناگهان صداي جيغ و فرياد وي آمد و در همين زمان يكي از دو نفر كه خود را مامور معرفي كرده بود، با عجله از همان اتاق، خارج شده و به پايين دويده است. سپس 11 پسر و دختر ديگر كه هركدام به دنبال فرصتي براي گريختن بودند به آن اتاق رفتند و فهميدند مريم از طبقه ششم به پايين سقوط كرده است. قاضي اصغرزاده با اشاره به اين حادثه گفت: در تحقيقات انجام شده متوجه شديم كه اين آپارتمان متعلق به فردي مقيم خارج از كشور است اما كليد آن در اختيار دو جوان قرار دارد؛ همچنين عكس‌هايي يافت شد كه نشان مي‌داد در آنجا چند ميهماني شبانه ديگر نيز برگزار شده است و مقادير زيادي مشروبات الكلي يافت شد كه معلوم است مربوط به مصرف شخصي نيست. وي در مورد قرباني حادثه گفت: اولين نكته مورد بررسي اين است كه آيا دختر جوان خودش اقدام به سقوط كرده يا فردي او را هل داده است. با وجود مشخص بودن هويت متوفي، اعضاي خانواده‌اش چند روز پس از ماجرا، براي تسليم شكايت مراجعه كرده‌اند و براساس يافته‌ها اين دختر كه در ميهماني بوده، مطلقه است. نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد آن است كه دو نفر از دختران حاضر در خانه اظهار كرده‌اند مريم چند بار به آنها اشاره كرده از همان پنجره فرار كنند و علاوه بر اين دو طبقه پايين‌تر از آن واحد، يك تراس بزرگ وجود دارد كه ممكن است دختر جوان با توهم اينكه مي‌تواند از آن طريق فرار كند اقدام به پريدن كرده است. ‌..

۱۳۰ نوجوان ایرانی در انتظار اعدام

جمهوری اسلامی ایران پیمان‌های دفاع از کودکان و حقوق مدنی و شهروندی سازمان‌ملل‌متحد را امضا کرده است. این پیمان‌ها اعدام افرادی را که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب جرمی شده باشند، غیرقانونی می‌شمرند. با این همه، جمهوری‌اسلامی همچنان سردمدار پنج کشوری است که مجازات اعدام را در مورد نوجوانان اعمال می‌کنند. آیا ۱۳۰ نوجوان ایرانی که هم‌اکنون در سلول‌ها انتظار اعدام خود را می‌کشند، می‌توانند به قطعنامه سازمان‌ملل امیدوار باشند؟
این پرسش را با هادی قائمی، سخنگوی کمپین دفاع از حقوق بشر در ایران در میان نهاده‌ایم. هادی قائمی، دکترای فیزیک و استاد پیشین دانشگاه‌های ایران، از هفت سال پیش در سازمان‌های بین‌المللی پشتیبان حقوق بشر، از جمله دیده‌بان حقوق بشر فعالیت دارد.
دویچه وله: اخیرا از سوی گروهی از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر فرخوانی برای گردآوری امضاء داده شد تا با ارائه آن، سازمان‌ملل‌متحد مجبور به اعمال فشار بیشتر به کشورهائی شود که مجازات اعدام نوجوانان هنوز در آن‌ها اعمال می‌شود. آیا نهادهای ایرانی هم در این حرکت مشارکت دارند؟
هادی قائمی: بله। مدت زیادی است که کارزار گسترده‌ای برای مقابله با اعدام نوجوانان در جریان است। پس مطمئن هستیم که سازمان‌ها و افراد ایرانی هم این فراخوان را امضاء خواهند کرد. خانم شیرین عبادی از این فراخوان که زمانش هنوز به اتمام نرسیده پشتیبانی کرده‌اند. ما امیدواریم که تمام سازمان‌ها و افراد ایرانی آن را امضاء کنند.

تفتیش منزل هستی خضروی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه خواجه نصیر

منزل هستی خضروی دانشجوی رشته عمران دانشگاه خواجه نصیر که روز شنبه پس از حضور در دادگاه انقلاب، بازداشت شده بود، امروز از سوی نیروهای امنیتی به مدت ۲ ساعت مورد تفتیش قرار گرفت.
هستی خضروی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر، طبق احضاریه ای، دیروز ” جهت ادای پاره ای توضیحات” در دادگاه انقلاب حضور پیدا کرد، که در آنجا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
تاکنون از اتهامات این عضو کمسیون زنان دفتر تحکیم وحدت اطلاعی در دست نیست.