دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۱۲/۲۲

گزارش دویچه وله از سنگسار یک نفر در رشت

روز پنج‌شنبه پانزدهم اسفند مردی ۳۰ ساله به جرم زنای محصنه در زندان رشت سنگسار شد. محمد مصطفایی وکیل و فعال حقوق بشر می‌گوید، قضات بدون توجه به بخشنامه‌ی رئیس قوه‌ی قضائیه، همچنان اقدام به صدور و اجرای حکم سنگسار می‌کنند. به گزارش خبرنامه‌ی امیرکبیر، زنی که همراه مرد سنگسارشده در رشت بوده، مورد بخشودگی قرار گرفته‌است. محمد مصطفایی، وکیل و فعال حقوق بشر می‌گوید، به دلیل حساسیتی که روی سنگسار زنان وجود دارد، مدتی است که قضات این حکم را تنها در مورد مرد پرونده اجرا می‌کنند و زن شریک او را یا به زندان انداخته یا عفو می‌کنند.

دویچه‌وله: آقای مصطفایی، خبرنامه‌ی امیرکبیر خبری را منتشر کرده مبنی بر اجرای حکم سنگسار یک مرد در زندان رشت. به نظر می‌رسد قاضی‌هایی که در قوه‌ی قضاییه هستند همچنان بدون توجه به دستورالعمل ریاست قوه‌ی قضاییه اقدام به اجرای حکم سنگسار می‌کنند. آیا شما خبر جدیدی در این مورد دارید که این بخشنامه تبدیل به قانون بشود یا به طرز دیگری بشود جلوی اجرای حکم سنگسار را گرفت؟

محمد مصطفایی: آقای شاهرودی در خصوص موضوع سنگسار دو بخشنامه صادر کردند، مبنی بر این که مراکز اجرای احکام، از اجرای احکام سنگسار جلوگیری کنند. ولی متاسفانه به این بخشنامه‌ها ترتیب اثر داده نشد و همچنان به اجرای سنگسار ادامه داده شد، تا این که ما دیدیم دو نفر در مشهد سنگسار شدند و گویا در روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند هم، یک مرد سی ساله در گیلان سنگسار شد که احتمال این که خبرش موثق باشد زیاد است، به دلیل این که اجرای حکم سنگسار در کشور ما در هرصورت وجود دارد. متاسفانه سخنگوی قوه‌ی قضاییه هم در آخرین نشستی که داشتند اعلام کردند بخشنامه‌هایی که رییس قوه‌ی قضاییه در این مورد صادر کرده است، تماما به صورت ارشادی است و دوائر اجرای احکام می‌توانند آنها را اجرا نکنند. این بی‌اقتداری‌ای که وجود داشت، باعث شد که دستگاه قضاییه و بخصوص دایره‌ی اجرای احکام که این گونه پرونده‌ها را در دست دارد، دیگر واهمه‌ای از اجرای حکم نداشته باشد و احکام را صادر بکند. متاسفانه این موضوع را داریم و هنوز هم قانونی تحت این عنوان که بخواهد سنگسار متوقف و منتفی بشود نبوده و نیست و حتا در لایحه‌ی مجازات اسلامی هم به گونه‌ای مسئله‌ی سنگسار را آورده‌اند.

اجرای مخفیانه حکم سنگسار در رشت

سحرگاه پنجشنبه پانزده اسفند ۱۳۸۷ طی اقدامی بی سابقه در گیلان مردی ۳۰ ساله به جرم زنای محصنه سنگسار شد.

ولی آزاد اهل پارس آباد مغان و کارمند اداره بازرگانی این شهر در محل زندان لاکان شهرستان رشت با حکم شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان گیلان به ریاست حجت الاسلام قاضی کاشانی محکوم به سنگسار شده بود و این در حالی است که زنی که در این اتهام با او شریک بود مورد عفو قرار گرفته است.

این حکم به صورتی مخفیانه و با حضور افراد محدودی به اجرا گذاشته شده است و جنازه وی به دلیل ترس از افشا علیرغم تلاش خانواده وی تحویل آنان نشده و در نقطه ای نامعلوم دفن شده است.

اجرای چنین احکامی در گیلان کاملا بی سابقه است.