دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۷/۰۹

بازجویی از مرتضوی و قضات مشهور در رابطه با پرونده‌ی کهریزک


قاضی سعید مرتضوی، قاضی حسن حداد، قاضی صلواتی و قاضی حیدری‌فر در رابطه با پرونده‌ی کهریزک در چند روز گذشته مورد بازجویی و سوال و جواب کمیته‌ي تحقیق قوه‌ی قضاییه قرار گرفته‌اند.


بر اساس اطلاعات رسیده به مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، قاضی حسن حداد، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و معاونت فعلی دادستانی کل کشور و قاضی حیدری‌فر که اخیرا برای مدت کوتاهی از کار برکنار شده بود، از طرف کمیته‌ي پی‌‌گیری قوه‌‌ی قضاییه در ارتباط با حوادث اخیر زندان‌ها به ویژه بازداشتگاه کهریزک مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. همچنین از قاضی صلواتی نیز در مورد برگزاری دادگاه‌ها و حوادث اخیر سوال و جواب‌هایی انجام شده است.


علیرغم ظاهر مناسب این اقدام، بر اساس اطلاعات واصله، این بازجویی‌ها که در حقیقت از عاملین و مسئولان اصلی اتفاقات کهریزک شروع شده، با تهدیدها و توصیه‌های مقامات ارشد قضائی-امنیتی دچار ضعف شده و با توجه به عدم وجود اراده در قوه‌ی قضاییه در خصوص مجازات متهمان و مجرمان سرشناس حکومتی که در مورد پرونده‌های سیاسی ـ امنیتی به کرات مشاهده شده است گمان نمی رود به سرانجامی همچون مجازات برسد.


مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران پیش از این از بازگشت به کار قاضی حیدری فر خبر داده بود. وی قاضی شعبه اول امنیت مستقر در دادگاه انقلاب تهران است. از حیدری‌فر به عنوان قاضی خاطی در پرونده بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک یاد می‌شود. وی پس از مدت کوتاهی غیبت در محل کار، مجدد به دفتر خود در شعبه‌ی امنیت واقع در دادگاه انقلاب بازگشته و به کار خود با این تفاوت که تنها اجازه امضا کردن ندارد می‌پردازد. بر اساس اطلاعات رسیده وی دستورات مافوق هایی همچون قاضی حداد و قاضی سعید مرتضوی را اعمال می‌کرده است.

یک قربانی جدید آزار و تجاوز جنسی در شکنجه گاه های جمهوری اسلامی: زنی جوان و متاهل


سایت «تغییر»، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، در گزارش ویژه‌ای، درباره‌ی سرنوشت پرونده‌ی تجاوز در بازداشتگاه‌های غیرقانونی یادآور شده که به جای مجرمان، شاکیان محاکمه می‌شوند. به گزارش تغییر، در میان شاهدان آقای کروبی، نه تنها دختران و پسران جوان، که زن جوان متاهلی نیز وجود دارد که توسط ماموران مورد آزار و اذیت جنسی و تجاوز قرار گرفته است. طبق این گزارش، هنوز بسیاری اسناد متقن دیگر نزد مهدی کروبی است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.


ناپدید شدن شاکیان


در گزارش تکان‌دهنده‌ی «تغییر» همچنین آمده که یکی دیگر از قربانیان تجاوز در کهریزک، در سرکشی نمایندگان مجلس به زندان اوین، لب به اعترض گشوده و در حضور چند نماینده‌ی مجلس و تعداد دیگری از زندانیان گفته که چگونه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و "هنوز هنگام رفع حاجت، از مقعد وی خون جاری می‌شود". این شاهد پس از چند روز توسط شخص قاضی مرتضوی از بند خارج شده و هنوز اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.



طبق همین گزارش، یکی از نمایندگان شناخته‌شده‌ی اصولگرا نیز در یکی از جلساتی که نمایندگان نزد مهدی کروبی داشته‌اند، وجود تجاوز در زندان‌ها را تایید و اشاره کرده که یکی از قربانیان تجاوز به وی مراجعه کرده، ولی پس از این مراجعه ناپدید شده است.



مورد ابراهیم شریفی


«تغییر» همچنین به ابراهیم شریفی، یکی از "شاهدان شجاعی" اشاره کرده که وجود تجاوز سیستماتیک در بازداشتگاه‌های غیرقانونی در حوادث پس از انتخابات را تایید کرده‌اند. ابراهیم شریفی پس از آزادی، چند بار قصد خودکشی داشته است. وی همراه با مدارک محکمه‌پسند نزد مهدی کروبی رفته و آنچه بر او رخ داده را بازگو کرده است. وی حاضر شده برای افشای جنایاتی که در حق وی و جمع گسترده‌ی دیگری روی داده، نزد مسئولان قضایی شهادت دهد.



به گزارش «تغییر»، در حالی که آقایان کروبی و شریفی از مسئولان قضایی انتظار رسیدگی به این جنایات را داشته‌اند و با حسن نیت و اعتماد به دستگاه قضایی، شکایت خود را نزد نمایندگان دادستانی و نمایندگان رییس دستگاه قضایی مطرح کرده‌اند، به جای رسیدگی به این شکایات، ماموران به اذیت و آزار ابراهیم شریفی و خانواده‌ی وی روی آورده‌اند.



گزارش یاد شده افزوده که آقای ابراهیم شریفی، پس از تحمل فشارهای شدید که گفته می‌شود از سوی نیروهای منتسب به دادستان سابق تهران انجام می‌شده، موفق به خروج از کشور شده است.



به گزارش «تغییر»، این‌ها همه در حالی است که مرتکبان شکنجه و تجاوز آزادانه ایام می‌گذرانند و قربانیان و افشاکنندگان این جنایات، محاکمه و اذیت و آزار می‌شوند. «تغییر» این سخن میرحسین موسوی را صحیح خوانده است که: «سنگ‌ها را بسته‌اند و سگ‌ها را رها کرده‌اند».

فیلترینگ 10 میلیون سایت اینترنتی؛ تلاش رژیم جمهوری اسلامی در مبارزه با اطلاع رسانی

به نوشته روزنامه سرمایه، طی پنج ماه گذشته سیاست های در نظر گرفته شده مبنی بر "مصلحت کشور" [نظام] منجر به فیلتر شدن گسترده بسیاری از سایت های خبری و اطلاع رسانی شده به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است و براساس گفته های یکی از فعالان اینترنتی که نمی خواست نامش فاش شود، تاکنون بیش از ده میلیون سایت فیلتر شده است.

با وجود انتقاد های فراوان از سوی کارشناسان، رسانه ها و سازمان های بین المللی در خصوص اعمال فیلترینگ شدید روی سایت های اینترنتی در ایران و عدم دسترسی کاربران به اخبار و اطلاعات مورد نیاز، اما مسئولان کشور همچنان بر توسعه رفتارهای سلبی خود در حوزه اینترنت ادامه می دهند. به نوشته روزنامه اقتصادی "سرمایه" ، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در تازه ترین اظهارات خود به خطر اطلاع رسانی توسط سایت های اینترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن یا فیلترشدن آنها سخن گفته است.

روزنامه سرمایه می افزاید زمستان سال گذشته مشاور قضائی دادستان کل کشور اعلام داشت ، در ایران بیش از پنج میلیون وب سایت اینترنتی به دلیل "مطالب غیر اخلاقی و ضد اجتماعی " مسدود شده است که البته وجود سایت های خبری و اطلاع رسانی نیز در همین آمار می گنجد . اما اینک بر اساس آمارهای غیر رسمی از سوی شرکت های اینترنتی بیش از ده میلیون سایت که البته بخش عمده ای از آن غیر اخلاقی بوده، فیلتر شده است . اما افزایش سهم سایت ها و وبلاگ های خبری و اطلاع رسانی از ابتدای سال جاری خورشیدی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

به گفته یک فعال اینترنتی که نخواسته نامش فاش شود ، اغلب دولت اطلاعات سایت های خارجی غیر اخلاقی را از کشورهای خارجی خریداری می کند و سایت های فارسی را نیز خودشان پیدا کرده و اقدام به فیلتر آن می کنند. به نوشته روزنامه اقتصادی چاپ تهران ، پیش از این چهار دانشگاه آکسفورد ، کمبریج ، هاروارد و تورونتو در بازه سانسور سایت های اینترنتی در چهل کشور جهان نتایج تحقیقات خود را منتشر ساختند که بر مبنای آن چین در صدرو ایران نیز جزء چند کشور بالای جدول استفاده کننده از ابزار فیلترینگ کشورهای این رده محسوب می شدند.

"سرمایه " می افزاید، با این حال دولت و مسئولان دستگاه قضائی بر این باورند که شبکه اینترنت در بخش های سیاسی و اقتصادی به صورت "نگران کننده ای" آسیب وارد کرده است، و بر اساس همین اعتقاد کارشناسان در توجیه این مسئله ، فیلترینگ مورد استفاده قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه اقتصادی ، دولت ایران برای فیترینگ ده میلیون سایت اینترنتی ده میلیون تومان هزینه کرده است.