دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۷/۰۹

فیلترینگ 10 میلیون سایت اینترنتی؛ تلاش رژیم جمهوری اسلامی در مبارزه با اطلاع رسانی

به نوشته روزنامه سرمایه، طی پنج ماه گذشته سیاست های در نظر گرفته شده مبنی بر "مصلحت کشور" [نظام] منجر به فیلتر شدن گسترده بسیاری از سایت های خبری و اطلاع رسانی شده به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است و براساس گفته های یکی از فعالان اینترنتی که نمی خواست نامش فاش شود، تاکنون بیش از ده میلیون سایت فیلتر شده است.

با وجود انتقاد های فراوان از سوی کارشناسان، رسانه ها و سازمان های بین المللی در خصوص اعمال فیلترینگ شدید روی سایت های اینترنتی در ایران و عدم دسترسی کاربران به اخبار و اطلاعات مورد نیاز، اما مسئولان کشور همچنان بر توسعه رفتارهای سلبی خود در حوزه اینترنت ادامه می دهند. به نوشته روزنامه اقتصادی "سرمایه" ، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در تازه ترین اظهارات خود به خطر اطلاع رسانی توسط سایت های اینترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن یا فیلترشدن آنها سخن گفته است.

روزنامه سرمایه می افزاید زمستان سال گذشته مشاور قضائی دادستان کل کشور اعلام داشت ، در ایران بیش از پنج میلیون وب سایت اینترنتی به دلیل "مطالب غیر اخلاقی و ضد اجتماعی " مسدود شده است که البته وجود سایت های خبری و اطلاع رسانی نیز در همین آمار می گنجد . اما اینک بر اساس آمارهای غیر رسمی از سوی شرکت های اینترنتی بیش از ده میلیون سایت که البته بخش عمده ای از آن غیر اخلاقی بوده، فیلتر شده است . اما افزایش سهم سایت ها و وبلاگ های خبری و اطلاع رسانی از ابتدای سال جاری خورشیدی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

به گفته یک فعال اینترنتی که نخواسته نامش فاش شود ، اغلب دولت اطلاعات سایت های خارجی غیر اخلاقی را از کشورهای خارجی خریداری می کند و سایت های فارسی را نیز خودشان پیدا کرده و اقدام به فیلتر آن می کنند. به نوشته روزنامه اقتصادی چاپ تهران ، پیش از این چهار دانشگاه آکسفورد ، کمبریج ، هاروارد و تورونتو در بازه سانسور سایت های اینترنتی در چهل کشور جهان نتایج تحقیقات خود را منتشر ساختند که بر مبنای آن چین در صدرو ایران نیز جزء چند کشور بالای جدول استفاده کننده از ابزار فیلترینگ کشورهای این رده محسوب می شدند.

"سرمایه " می افزاید، با این حال دولت و مسئولان دستگاه قضائی بر این باورند که شبکه اینترنت در بخش های سیاسی و اقتصادی به صورت "نگران کننده ای" آسیب وارد کرده است، و بر اساس همین اعتقاد کارشناسان در توجیه این مسئله ، فیلترینگ مورد استفاده قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه اقتصادی ، دولت ایران برای فیترینگ ده میلیون سایت اینترنتی ده میلیون تومان هزینه کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: