دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۲/۲۷

موج گسترده بازداشت شهروندان کُرد

نیروهای امنیتی طی چند روز گدشته در مناطق کردنشین و به خصوص محدوده شهر کامیاران تعداد زیادی از جوانان و شهروندان کرد را بازداشت کردند. عصر روز چهارشنبه مورخه 16 اردیبهشت ماه ، در روستای الک کامیاران شش جوان به اسامی کیهان، قهرمان، سامان، ریبوار پرویزی، فردین ویسی و اکام پیر مغانی بازداشت و منازل آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.
آن سو تر در روستای نیلکوی کامیاران نیز سه شهروند کرد بازداشت شدند که از هویت و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.
همچنین گزارش گردیده است در شهر کامیاران، وکیل دادگستری به نام جواد مارابی که مدیریت یک شرکت بیمه را نیزعهده دار بود توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل گردیده است.
دیگر شهروند بازداشت شده جوانی به نام خالید غلامی اهل روستای پالنگان که برای تهیه داروهای مادر بیمار خود به شهر کامیاران مراجعه کرده بود است، نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی به منزل ایشان مراجعه نموده و ضمن تفتیش منزل اعلام داشتند که برادر کوچک آقای غلامی به نام سراج الدین که جوانی 18 ساله است نیز باید خود را به اداره اطلاعات معرفی نماید. مادر بیمار این خانواده سرانجام روز گذشته فوت نمود اما دستگاه امنیتی همچنان جهت معرفی جوان مذکور بر این خانواده فشار می آورد که این موضوع موجب ناراحتی مردم منطقه شده است.
البته همزمان در همان روستای پالنگان شهروند دیگری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد که تاکنون هویت وی مشخص نشده است.
روز پنج شنبه 17 اردیبهشت نیروهای امنیتی به روستای شاهینی از توابع کامیاران مراجعه نمودند و سه شهروند دیگر به نامهای مسلم خاطری، زاهد قیادی و انور ستمی را بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال دادند.
گزارشات دریافتی مجموعه حاکی است در روستای صلوات آباد، از توابع سنندج، در ساعت چهار صبح، نیروهای امنیتی به منزل چندین تن از روستاییان مراجعه‌ کرده‌ و تعدادی از جوانان روستا از جمله‌ فردی به‌ نام چیا رحیمی 22 ساله‌ فرزند عابد را دستگیر و با ضرب و شتم با خود برده‌اند.
همچنین امیر بابکری به همراه همسر خود منجمله شهروندانی هستند که در طی روزهای اخیر به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده اند. وی که از معلمان تبعیدی از پیرانشهر به شاهين دژ می باشد، مدت 16ماهه اخیر را در زندان به سر برده بود. آقای بابکری مسئول يک روزنامه‌ي توقيف شده‌ کردي / فارسي محلي به نام ريوان است.
ضمناً گزارش گردیده است در هفته گذشته سه دانشجوی اهل روستای نگل مریوان که در دانشگاهای ارومیه و سنندج تحصیل می کردند به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بازداشت شده اند.
لازم به ذکر است به دلیل شرایط امنیتی منطقه کسب اطلاع از بازداشت شدگان با دشواری رو به رو است و نسبت به بازداشتهای گسترده مذکور هیچگونه توضیحی به خانواده های آنان داده نشده است.
منبع: سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران