دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۵/۰۲

قربانی نماینده مجلس: چند همسری بهترین لایحه حمایت از خانواده است

موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده را بهترین ماده این لایحه خواند. لایحه حمایت از خانواده که شهریورماه سال گذشته در کمیسیون فرهنگی مطرح شده بود چندی پیش در کمیسیون قضایی تصویب شد و به زودی در صحن علنی مجلس بررسی می شود. ماده ۲۳ این لایحه با استناد به دو شرط تمکن مالی و اجرای عدالت به مرد اجازه داده بدون اجازه همسر اول خود به دادگاه مراجعه کند و ازدواج مجدد خود را ثبت کند.
موسی قربانی از حامیان لایحه حمایت از خانواده می گوید: «اتفاقاً ماده ۲۳ این لایحه بهترین ماده است چون براساس حکم شرع و حکم خداوند است.»
در این ماده شرط اجرای عدالت برای ازدواج مجدد ذکر شده است. منتقدان و حقوقدانان معتقدند دادگاه چگونه می تواند تشخیص دهد این مرد می تواند عدالت را اجرا کند آن هم در زمانی که هنوز ازدواج دوم یا سوم صورت نگرفته است اما موسی قربانی که از پیگیری های خبرنگاران حوزه زنان عصبانی به نظر می رسد با شنیدن سوالی درباره لایحه حمایت از خانواده می گوید: «با شنیدن اسم این لایحه دوست دارم توی سر بزنم. آخر کلیات این لایحه تصویب شد و هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است اجازه بدهید مفاد این لایحه در صحن علنی مطرح شود.»
ادامه مطلب

شکنجه سه کودک در مرکز سازمان بهزیستی زنجان

سه کودک پنج تا هفت ساله در مرکز سازمان بهزیستی زنجان با داغ گذاشتن بر بدنشان شکنجه شدند। در عکس های منتشر شده از این سه کودک یتیم که مریم، زهرا و محمدمهدی نام دارند، اثر داغ گذاشتن و سوختگی بر گردن و پاهای این سه کودک مشخص است. این سه کودک که برای نگهداری و مراقبت در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته بودند با این اعمال وحشیانه مواجه شده اند. خبر شکنجه سه کودک در مرکز سازمان بهزیستی زنجان و انتشار عکس هایی دلخراش از داغ گذاشتن بر بدن این کودکان واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

شوی لباس در تهران؛ نیروی انتظامی لباس های مجاز زنان را نمایش داد


محدودیت های جدید با آئین نامه ساماندهی مد و لباس

نمایندگان زن مجلس هفتم با ارائۀ طرح هایی نظیر چادر ایرانی و لباس ملی، تنها کسانی نیستند که به دنبال محدود کردن دایرۀ پوشش زنان در ایران، بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در جشنوارۀ “زنان سرزمین من” با اشاره به تصویب آئین نامۀ همان طرح ساماندهی مد و لباس، از تناسب لباس با شرایط جامعه صحبت کرده است. بعقیدۀ صفار هرندی، مردم ایران تاکنون آنطور که دلشان می خواسته است، لباس نپوشیده اند و انتخاب هایشان بر اساس مدی بوده است که به آنها القاء شده است.
با توجه به طرح هایی نظیر امنیت اجتماعی که در جدیدترین مرحلۀ آن به پوشش و خصوصاً پوشش زنان می پردازد، سؤال این است که مقامات ایران بدنبال دستیابی به چه نوع حجابی این محدودیت ها را پیش پای مردم می گذارند؟ و چه کسی باید تشخیص دهد که پوشش الزام شده با خواسته ها و نیازهای جامعه تناسب دارد؟
فاطمه صادقی، استاد دانشگاه و محقق در ایران است। وی می گوید:” با توجه به قانون مجازات اسلامی که بیشترین بندهایش به مجازات زنان اختصاص دارد و همچنین لایحۀ حمایت از خانواده، چنین به نظر می آید که سیاستگذار، از خلال عینک یک بیمار جنسی به جامعه می نگرد”…

مجوز به طلاب مشهدی برای برخورد با خودروهای حامل سگ و گربه

بسیج و طلاب حوزه علمیه مشهد در راستای طرح امنیت اجتماعی امکان برخورد با رانندگان متخلف را یافتند
رئیس پلیس امنیت اخلاقی خراسان رضوی گفت: بدحجابی جرم است و به همین دلیل از طرح مبارزه با آن عقب نشینی نمی کنیم و این طرح تعطیل هم نخواهد شد و آن را با قدرت ادامه خواهیم داد. به گزارش ایسنا ناصر نجاران در جمع خبرنگاران ادامه داد: در این طرح به افراد زیادی تذکر داده شده و عده یی نیز دستگیر شده اند، اما تعداد کمی از آنها به مراجع قضایی فرستاده می شوند.

بر اساس آمار در مشهد از هر هزار نفر تنها دو نفر به مراجع قضایی فرستاده شده و بقیه با تذکر متنبه شده اند و با تعهد عدم تکرار که در کامپیوتر ثبت می شود آزاد می شوند، اما اگر برای بار دوم دستگیر شدند روانه مراجع قضایی می شوند که خوشبختانه تکرار این عمل بسیار کم بوده است. وی با اشاره به اینکه طرح ارتقای امنیت اخلاقی طرحی ملی است، یادآور شد؛ این طرح با همان کیفیت که در تهران و سایر نقاط کشور اجرا می شود در مشهد هم اجرا می شود و نتیجه خوبی تاکنون داشته است، زیرا بسیاری از افراد از قانون بی اطلاع هستند و زمانی که از آن اطلاع پیدا می کنند دیگر چنین کاری را تکرار نمی کنند.
وی در مورد طرح مبارزه با خودروهای مزاحم گفت: با خودروهای سواری که حیوان حمل می کنند از جمله سگ و میمون یا گربه برخورد خواهد شد. سرهنگ نجاران با بیان این مطلب که در این طرح کار به دو صورت است، افزود: در حالت اول به وسیله نیروهایی است که در سطح شهر با لباس شخصی تردد می کنند و موارد مشاهدات خود را برای پلیس ارسال می کنند.

انتقال مهرداد لهراسبی به سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین

مهرداد لهراسبی، زندانی کوی دانشگاه تهران، که پس از تحمل ۹ سال حبس به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود، پس از بازداشت مجدد در سالگرد ۱۸ تیرماه، هم اکنون در بند ۲۴۰ زندان اوین و در سلول انفرادی نگهداری می شود.
به گزارش منابع خبری، صبح دیروز، لهراسبی از زندان به دادگاه انقلاب انتقال یافته و تفهیم اتهام شده است. اتهام وی ” اقدام به شعار نویسی ” در سالگرد ۱۸تیرماه عنوان شده است.
مهرداد لهراسبی، از متهمان کوی دانشگاه تهران، یکی از شش نفری است که در جریان تظاهرات دانشجویی تیرماه ۷۸ از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند که این حکم سپس با دو درجه عفو به ۱۵ سال زندان کاهش یافت.
وی که در طی ۹ سال گذشته چندین بار از زندان اوین به رجایی شهر انتقال یافته ، از حدود ۳ سال پیش در زندان رجایی شهر کرج مدت محکومیت خود را می گذراند. این درحالی است که مطابق با قانون محل بازداشت متهم می بایست متناسب با محل سکونت وی و یا محل وقوع جرم انتخاب شود.
دادگاه انقلاب، در سال های گذشته با انتقال زندانیان سیاسی به زندان رجایی شهر سعی در اعمال فشار بیشتر بر آنان دارد. زندانیان سیاسی در این زندان، بارها با اعتصاب غذای جمعی، اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان ها اعلام داشته اند. با این حال تاکنون مسئولان قضایی واکنشی نسبت به درخواست قانونی زندانیان سیاسی و وکلایشان نشان نداده اند.
گفتنی است مهرداد لهراسبی به دلیل فشارهای وارده در ایام بازداشت، دچار اختلالات شدید روحی و روانی شده است.
لازم به ذکر است، اکبر محمدی، دیگر متهم محکوم به اعدام قیام ۱۸ تیرماه، پس از تحمل ۷ سال حبس در شرایط اعتصاب غذا، جان باخت.

حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، آزاد شد

حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، که چندی پیش در پی تلاش برای هتک حرمت یک دختر دانشجو بازداشت شده بود، آزاد شد
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، مددی در پی صدور قرار بازداشت توسط دادستان زنجان برای مدتی در زنجان بازداشت بود، که سپس به درخواست دادستان تهران به زندان اوین منتقل شد.
وی از چند روز پیش با تبدیل قرار بازداشتش از زندان آزاد شده است.
لازم به یادآوری است پس از رسوایی این معاون انتصابی، دانشجویان دانشگاه زنجان در چندین روز اعتراض خواستار پاسخگویی مسئولین در این زمینه شدند. با گسترش ابعاد این رسوایی و پذیرش فساد معاون دانشجویی توسط رئیس دانشگاه، مددی بازداشت شد، ولی پس از آن رسانه های حامی دولت همراه با وزیر علوم در حمایت معاون دانشگاه زنجان وارد عمل شده و این اتفاق را یک دسیسه دانستند.
خبرنامه امیرکبیر

کانون مدافعان حقوق بشر: موج های تازه نقض حقوق بشر ابعاد گسترده ای يافته است

موج های تازه نقض حقوق بشر چنان ابعاد گسترده ای به خود گرفته است که در جای جای کشورسخن از آن به ميان می آيد । الف – هنگامی که بدون هيچ توجيه اصولی و منطقی وزارت کار اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران را تکليف خود می بيند و برترين انجمن صنفی را که رسالت آگاهی رساندن و روشنگری را اعضايش به عهده دارند تعطيل ميدارد و تکاليف قانونی خود را - که در چنين امری ضروری و حتمی است- ناديده می گيرند ، جز نقض حقوق جامعه چه نامی بر آن می توان نهاد ؟
ب – در شرايطی که دستگيريهای اخير دانشجويان ( از جمله بهاره هدايت و محمد هاشمی ) به نحو شتاب گيری افزايش يافته و بر خلاف قانون و رعايت موازين مورد نظر مقنن ، اين دستگيريها و بازداشتها ادامه دارد ، بر اين عدم رعايت قانون و گريز از پاسداری از آرامش و امنيت جامعه چه عنوانی بنهيم ؟ج – وقتی که شاکی پرونده دانشگاه زنجان خود دستگير می شود ، پاسخ منطقی به اين پرسش چيست ؟کانون مدافعان حقوق بشر بر خود فرض می داند که از مسئولان قوه قضائيه نسبت به اين موارد پرسش روا دارد: د – آيا محکوميت آقای صادق کبودوند فعال حقوق بشر در کردستان به ۱۱سال حبس، با ملاک عرف و رويه قضائی منطبق و سازگار است ؟بر اين مبادی ، به حق بايد کسانيکه در موضع حق و تکليف و رعايت حقوق جامعه هستند اصول را از ياد نبرند . آيا جز اينست که مقرر بود حداکثر ظرف ۲۴ ساعت علت بازداشت و اتهام مورد استناد ، تفهيم گردد ؟ آيا قانون اساسی بر اين پای نفشرده است که هرکس از حق داشتن وکيل برخوردار است ؟ اينهمه گريز از قانون ، جلب ، احضار و بازداشت به دور از ضوابط قانونی بايد مورد بررسی قرار گيرد تا آرامش و امنيت جامعه - که از ضرورتهای حياتی آنست - به مخاطره نيفتد .

متخصصين ايدز - اچ آی وی در ايران را آزاد کنيد!

پزشکان دستگير شده بدون اعلام اتهام و در محل نا مشخص حبس شده اند
(نيويورک،۲۱ جولای، ۲۰۰۸) - سازمان ديده بان حقوق بشر امروز اظهار داشت که مقام های مسئول در ايران بايد دو پزشک حبس شده را که به دليل فعاليت هاشان در زمينه بيماری ايدز و اچ آی وی شهرت جهانی دارند، آزاد يا که تفهيم اتهام کنند।آرش و کاميار علايی دو برادر اند که در اواخر ماه ژوئيه توسط نيروهای امنيتی در ايران بدون اعلام اتهام دستگير شدند و محل نگهداری آنها نيز مشخص نيست.
در روز بيست و دوم ماه ژوئيه، نيروهای امنيتی آرش علايی را بازداشت کرده و او را شبانه در محلی نامشخص نگاه داشتند। روز بعد نيروهای امنيتی آرش علايی را به خانه اش همراهی کردند و کاميار علايی را نيز دستگير کرده و مدارک و وسايل متعلق به دو برادر را توقيف کردند. هنوز مشخص نيست که آيا مقامات مسئول قصد تفهيم اتهام به دو برادر را دارند و تاکنون دلايل بازداشت ايشان اعلام نشده است. علاوه بر اين، مقامات مسئول از آشکار کردن اطلاعات مربوط به محل نگهداری برادران علايی سرباز می زنند و ايشان را از دسترسی به وکيل محروم کرده اند.