دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۱۰/۰۷

550 نفر از بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده اند

پس از درگیری های روز گذشته در پایتخت ایران تعداد بسیاری از مردم معترض بازداشت و به زندان اوین منتقل شده اند.

به گزارش واحد اندیشه و بیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از شب گذشته تا کنون حداقل 550 نفر از بازداشت شدگان به قرنطینه اصلی زندان اوین، قرنطینه بند 7 ، بند 240 و بند 209 منتقل شده اند. تا زمان تنظیم این گزارش زندانیان جدید نیز در حال انتقال به زندان اوین می باشند که احتمال می رود آمار بازداشت شدگان تا پایان امروز به هزار نفر برسد.

شب گذشته مسئولین زندان از تعداد بالای بازداشت شدگان غافلگیر شده و برای تغذیه زندانیان جدید الورود از زندانیان محبوس در سایر بند ها خوراکی هایی را دریافت کردند.

لازم به ذکر است روز گذشته سردار رادان یکی از فرماندهان نیروی انتظامی از بازداشت 300 تن خبر داد.

فعالان حقوق بشر در ایران

سرکوب دانشجویان و جوانان ایرانی در برلین توسط مامورین سفارت ایران

دیروز تعداد زیادی از ایرانیان شهر برلین به دعوت شبکۀ جوانان ایرانی در برلین، برای اعتراض به سرکوب بیرحمانۀ تظاهرات مردم در روز عاشورا، مقابل مرکز فرهنگی اسلامی ایرانیان که وابسته به سفارت جمهوری اسلامی است، جمع شدند.


همراه این تجمع تعدادی از فعالین ایرانی و از جمله برخی از اعضای شبکۀ جوانان ایرانی برای اعتراض به مراسم هایی که سفارت ایران در برلین برای حمایت از دولت کودتا برگزار میکند به داخل برنامۀ شام غریبان سفارت رفتند و با نشانه های سبز و سخنان اعتراضی علیه سرکوب بیرحمانۀ مردم ایران در روز عاشورا، اعتراض خود را اعلام کردند.


اما اعتراض دانشجویان و جوانان درون مراسم با حملۀ شدید مأمورین و محافظینی که برای سرکوب معترضین از سوی سفارت فراخوانده شده بودند مواجه شد. مینا محبوبه خانی، سپیدۀ خاکسار، مریم میرزا، امید ابراهیمی و پویان محمودیان از فعالین شناخته شدۀ دانشجویی و جوان ایرانی بودند که مورد حملۀ نیروهای امنیتی سفارت قرار گرفتند که از میان ایشان مینا محبوبه خانی و پویان محمودیان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.


همینطور مزدک شالگونی و بهادر نیکفر از اعضای فعال شبکۀ جوانان ایرانی که تازه وارد مراسم شده بودند، برای جلوگیری از ضرب و شتم به طرف دوستان دیگر رفتند که با ضربات مشت و لگد محافظین مواجه شدند. در همین هنگام مأمورین پلیس با اطلاع رسانی هژیر پلاسچی دیگر فعال شبکۀ جوانان ایرانی، به درون مراسم رفتند و با مداخله از ادامۀ ضرب و شتم معترضین جلوگیری کردند.


شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی نیز برای پشتیبانی از کسانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند به پلیس علیه ضاربین اعتراض کردند و همان شب بیش از ده شکایت علیه ایشان به پلیس آلمان اعلام شد.

شبکه جوانان ایرانی در برلین

وزیرخارجه آلمان خواستار توقف خشونت ها در تهران شد

"گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان عملکرد نیروهای انتظامی تهران را محکوم کرده و از مسئولین قوای انتظامی خواست تا از کلیه تدابیرلازم برای توقف خشونت ها در شهر استفاده کنند.

در بیانیه وزیر امور خارجه آلمان که روز دوشنبه به خبرگزاری «ریا نووستی» مخابره شد، گفته می شود: من از مقامات مسئول تهران درخواست می کنم که کلیه تلاش و کوشش خود را بکار بندند تا از وخامت بیشتر اوضاع جلوگیری شده و خشونت ها متوقف گردند. ایران باید به تعهدات خویش در خصوص دفاع از حقوق مدنی و سیاسی اتباع خود عمل نماید.

رسانه های گروهی محلی روز دوشنبه گزارش دادند که طی برخوردهایی که میان طرفداران اپوزیسیون و نیروهای انتظامی در شهر تهران طی چند روز اخیر رخ داده است بیش از 15 نفر کشته شده اند. بر اساس گزارشی که در پایگاه اینترنتی تلویزیون دولتی ایران منتشر شد، پنج نفر توسط گروهک های تروریست کشته شده اند. به غیر از این مامورین نیروهای انتظامی توانسته اند که بیش از 10 نفر از گروهک های ضد انقلاب را نابود سازند. در این گزارش به تعداد آسیب دیدگان و اینکه آیا در میان تلفات مامورین نیروی انتظامی وجود داشته اند یا خیر، اشاره ای نشده است.

زدوخورد شدید در اعتراضات روز عاشورا در ایران


در تهران درگیری‌ها میان مردم و نیروهای امنیتی شدت گرفته است. شاهدان عینی می‌گویند کنترل شهر عملا از دست نیروهای امنیتی خارج شده است. چندین وسیله نقلیه نیروهای انتظامی و بسیجی‌ها به آتش کشیده شده‌اند.


در تهران بخاطر حضور انبوه جمعیت، کنترل اوضاع عملا از دست پلیس و نیروهای امنیتی خارج شده است. براساس گزارش‌های شاهدان عینی در تمام مسیر میان میدان امام حسین تا میدان آزادی و نیز خیابان‌های موازی و یا منتهی به این خیابان‌ها، درگیری و تظاهرات در جریان است. در مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی در چندین نقطه سطل‌های زباله به آتش کشیده شده و مردم در حال شعار دادن هستند. درگیری‌های شدیدی نیز در مقابل پارک لاله و خیابان طالقانی گزارش شده است.


نیروهای امنیتی و انتظامى با شلیک تیر هوایی و نیز پرتاب مداوم گاز اشک‌آور در تلاش بوده‌اند تا مانع پیوستن صفوف مردم به یکدیگر و شکل‌گیری تظاهرات شوند، اما این تلاش‌ها به جایی نرسیده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است، مردم توانسته‌اند سدهای امنیتی را که ماموران حکومتی ایجاد کرده بودند بشکنند.


وب‌سایت خبری "آینده" در گزارشی درباره حوادث روز عاشورا در تهران، از اجرای «تدابیر امنیتی و رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای در مقایسه با سی سال گذشته» خبر داده است. فیلم‌هایی که در شبکه‌ی یوتیوب منتشر شده، خیابان‌های مرکزی شهر را میان دود و آتش نشان می‌دهند.