دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۲/۱۷

اجرای حکم اعدام دو نوجوان متوقف شد

محمد مصطفایی از توقف حکم اعدام دو موکلش که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، خبر داد.

این دو نوجوان امیر خالقی و صفر انگوتی نام دارند که قرار بود صبح امروز چهارشنبه به همراه هشت تن دیگر در زندان اوین اعدام شوند.

آقای مصطفایی در وبلاگ خود با اعلام این خبر نوشته است که مقام‌های قضایی به موکلان وی فرصت داده‌اند تا رضایت خانواده مقتولین را جلب کنند.

توقف اجرای احکام اعدام این دو نوجوان یک روز پس از آنکه آقای مصطفایی در نامه‌ای از مقام‌های قضایی خواستار توقف اجرای این احکام شد، صورت می‌گیرد.

مصطفایی به خبرگزاری فرانسه نیز گفته است که صبح امروز پس از مراجعه به زندان متوجه توقف اجرای حکم اعدام موکلانش شده است.

وی افزوده است که مقام‌های قضایی ایران، مدت توقف حکم را اعلام نکرده‌اند، اما او گمان می‌کند که اجرای حکم، برای یک ماه به تعویق افتاده باشد.

این در حالی است که خبرگزاری فارس گزارش کرده است که «شش متهمی که امروز از پای چوبه دار بازگشتند، موفق شدند از اولیای دم، شش ماه مهلت بگیرند.»

بر اساس این گزارش، هویت چهار نفری که امروز صبح به دار آویخته شدند عبارت است از: «زینب، حمید، صفرعلی و حسن‌علی.»

کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی– دو پیمان بین‌المللی که ایران عضو آنهاست– اعدام افرادی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، ممنوع می‌کند.

در آخرین مورد از اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران، حکم قصاص دل‌آرا داربی جمعه گذشته در زندان شهر رشت شمال ایران به اجرا گذاشته شد.

اعدام خانم دارابی با واکنش سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به ادامه اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعتراض کرده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است که «قوانین جاری ایران اجازه می‌دهد دختران از سن ۹ سال و پسران از سن ۱۵ سال در صورت ارتکاب جرائم خاص به اعدام محکوم شوند. کودکان خردسال‌تر را هم اگر قاضی تشخیص دهد به بلوغ رسیده‌اند، می‌توان به مرگ محکوم کرد.»

زما کورسن‌نف معاون بخش حقوق کودکان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «مقام‌های ایران همواره خبر از انجام اقداماتی برای توقف اعدام نوجوانان داده‌اند، اما از سوی دیگر به انجام چنین اعدام‌هایی بی‌وقفه ادامه می‌دهند.»

سازمان عفو بین‌الملل هم در اعتراض به اعدام‌ افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعلام کرده است که امروز چهارشنبه ساعت شش بعد از‌ظهر به وقت برلین، با تجمع مقابل سفارت ایران درخواست خواهد کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی به صدور و اجرای چنین احکامی پایان دهند.
این سازمان با صدور بیانیه‌ای از قصد مقام‌های قضایی ایران برای اعدام دو متهم زیر ۱۸ سال به شدت انتقاد کرد و نوشت که این تصمیم، نشان دهنده بی‌اعتنایی ایران به قوانین بین‌المللی است.

گزارشگران بدون مرز: دستگیری زنجیره ای روزنامه‌نگاران در تظاهرات اول ماه مه

گزارشگران بدون مرز مطلع شده است که یک روزنامه نگار و یک وب‌نگار دیگر در میان بازداشت شدگان تظاهرات اول ماه مه در پارک لاله وجود دارند. در ایران هم اکنون چهارده روزنامه‌نگار و وب‌نگار از جمله سه زن در زندان بسر می‌برند.

در تاریخ ١٤ اردیبهشت گزارشگران بدون مرز دستگیری سه روزنامه‌نگار در روز ١١ اردیبهشت و در حاشیه تظاهرات اول ماه مه را اعلام و آنرا محکوم کرده بود. علاوه بر علیرضا ثقفی سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده، کاوه مظفری وب‌نگار و همسرش جلوه جواهری وب‌نگار فمینیست، امیر یعقوب‌علی و نیکزاد زنگه نیز در همین روز به شکل خودسرانه بازداشت شده‌اند.

امیر یعقوب‌علی روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد و همکار سایت تغییر برای برابری و نیکزاد زنگنه وبلاگ نویس نیک نوشت و از فعالان کمپین یک میلون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان در ایران است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام کرد ” دستگیری این روزنامه نگاران غیر قانونی است. مقامات مسئول جمهوری اسلامی سرکوب روزنامه نگاران را بدون دلیل و ارائه هیچ حکمی ادامه می دهند.”

علیرضا ثقفی سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده و عضو کانون نویسندگان ایران در تاریخ ١٣ اردیبهشت و پیش از آغاز تظاهرات از سوی ماموران امنیتی شناسایی و بازداشت شده است. هاله ثقفی که شاهد دستگیری همراه با خشونت و ضرب و شتم همسرش بوده است اعلام کرده است که همسر و پسرش به زندان اوین انتقال یافته‌اند. کاوه مظفری وب‌نگار سایت مدرسه فمینیستی نیز در همین روز از سوی ماموران انتظامی بازداشت شده است. کاوه مظفری پیش از این جندین بار از سوی مقامات قضایی و امنیتی احضار شده بود.

ماموران وزارت اطلاعات در همان شب به همراه کاوه مظفری بدون هیچ حکم قضایی به منزلش رفته و پس از تفتیش منزل و ضبط همه اسناد شخصی و دست نوشته جلوه جواهری وب‌نگار سایت مدرسه فمینیستی را نیز بدون ارائه حکم بازداشت و با خشونت به همراه خود برده اند. جلوه جواهری پیش از این بارها از سوی مقامات قضایی – امنیتی احضار و زندانی شده است.

نسرین ستوده وکیل جلوه جواهری و کاوه مظفری به گزارشگران بدون مرز گفت ” دستگیری موکلان من از آغاز تا بازرسی منزل از سوی ماموران وزارت اطلاعات غیر قانونی است.” وی همچنین اعلام کرد که شکایتی علیه این ماموران را به مقامات قضایی ارائه خواهد کرد.

مقامات قضایی برای آزادی جلوه جواهری خواهان وثیقه ای ١٠٠ میلیون تومانی شده اند. بنا بر گفته وکیلش این وب نگار از پرداخت این مبلغ خوداری کرده است.

ناصر رزافشان وکیل علیرضا ثقفی نیز با غیر قانونی خواندن دستگیری موکلش به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است ” علیرضا ثقفی به عنوان روزنامه نگار این حق رادارد که در این تجمع حضور یابد و اگر هم به منظور شرکت در تظاهرات به این محل رفته است در قوانین جمهوری اسلامی شرکت در تظاهرات روز کارگر ممنوع نیست.”