دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۲/۱۷

گزارشگران بدون مرز: دستگیری زنجیره ای روزنامه‌نگاران در تظاهرات اول ماه مه

گزارشگران بدون مرز مطلع شده است که یک روزنامه نگار و یک وب‌نگار دیگر در میان بازداشت شدگان تظاهرات اول ماه مه در پارک لاله وجود دارند. در ایران هم اکنون چهارده روزنامه‌نگار و وب‌نگار از جمله سه زن در زندان بسر می‌برند.

در تاریخ ١٤ اردیبهشت گزارشگران بدون مرز دستگیری سه روزنامه‌نگار در روز ١١ اردیبهشت و در حاشیه تظاهرات اول ماه مه را اعلام و آنرا محکوم کرده بود. علاوه بر علیرضا ثقفی سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده، کاوه مظفری وب‌نگار و همسرش جلوه جواهری وب‌نگار فمینیست، امیر یعقوب‌علی و نیکزاد زنگه نیز در همین روز به شکل خودسرانه بازداشت شده‌اند.

امیر یعقوب‌علی روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد و همکار سایت تغییر برای برابری و نیکزاد زنگنه وبلاگ نویس نیک نوشت و از فعالان کمپین یک میلون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان در ایران است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام کرد ” دستگیری این روزنامه نگاران غیر قانونی است. مقامات مسئول جمهوری اسلامی سرکوب روزنامه نگاران را بدون دلیل و ارائه هیچ حکمی ادامه می دهند.”

علیرضا ثقفی سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده و عضو کانون نویسندگان ایران در تاریخ ١٣ اردیبهشت و پیش از آغاز تظاهرات از سوی ماموران امنیتی شناسایی و بازداشت شده است. هاله ثقفی که شاهد دستگیری همراه با خشونت و ضرب و شتم همسرش بوده است اعلام کرده است که همسر و پسرش به زندان اوین انتقال یافته‌اند. کاوه مظفری وب‌نگار سایت مدرسه فمینیستی نیز در همین روز از سوی ماموران انتظامی بازداشت شده است. کاوه مظفری پیش از این جندین بار از سوی مقامات قضایی و امنیتی احضار شده بود.

ماموران وزارت اطلاعات در همان شب به همراه کاوه مظفری بدون هیچ حکم قضایی به منزلش رفته و پس از تفتیش منزل و ضبط همه اسناد شخصی و دست نوشته جلوه جواهری وب‌نگار سایت مدرسه فمینیستی را نیز بدون ارائه حکم بازداشت و با خشونت به همراه خود برده اند. جلوه جواهری پیش از این بارها از سوی مقامات قضایی – امنیتی احضار و زندانی شده است.

نسرین ستوده وکیل جلوه جواهری و کاوه مظفری به گزارشگران بدون مرز گفت ” دستگیری موکلان من از آغاز تا بازرسی منزل از سوی ماموران وزارت اطلاعات غیر قانونی است.” وی همچنین اعلام کرد که شکایتی علیه این ماموران را به مقامات قضایی ارائه خواهد کرد.

مقامات قضایی برای آزادی جلوه جواهری خواهان وثیقه ای ١٠٠ میلیون تومانی شده اند. بنا بر گفته وکیلش این وب نگار از پرداخت این مبلغ خوداری کرده است.

ناصر رزافشان وکیل علیرضا ثقفی نیز با غیر قانونی خواندن دستگیری موکلش به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است ” علیرضا ثقفی به عنوان روزنامه نگار این حق رادارد که در این تجمع حضور یابد و اگر هم به منظور شرکت در تظاهرات به این محل رفته است در قوانین جمهوری اسلامی شرکت در تظاهرات روز کارگر ممنوع نیست.”

هیچ نظری موجود نیست: