دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۵/۱۳

کانون مدافعان حقوق بشر: جعل عناوینی مانند “اراذل و اوباش” برای اعدام افراد


کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای به اعدام ۲۹ نفر در زندان اوین واکنش نشان داد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

هموطنان عزیز
بنا بر اخبار نشر شده در تاریخ ۶/۵/۱۳۸۷ ، ۲۹ نفر در زندان اوین به دار آویخته شدند. برابر اظهارات مسئولین قوه قضائیه، قتل عمد، تجاوز، سرقت مسلحانه و… تحت عنوان اراذل و اوباش از اتهامات مطروحه بوده است.
اولا”: از جعل عناوینی مانند اراذل و اوباش نظر به اصل قانونی بودن جرم و مجازات و فقدان عنوان فوق در مسائل کیفری اعلام نگرانی عمیق می نماید. متأسفانه در سالهای اخیر در ایران تعدادی بطور دسته جمعی اعدام گردیدنــد، این امر تا آنـــجا پیش رفته که مع الاصف، ایران از لحاظ تعداد اعدام شدگان در جهان رتبه دوم را دارا می باشد.
ثانیا”: صرفنظر از ماهیت اعمال ارتکابی، نحوه دستگیری و محاکمه، مرجع صالح و مراحل دادرسی و حق داشتن وکیل، از جمله حقوق مسلم متهمین بوده که هیچ مقامی حق سلب آن از متهمین را نداشته و در صورت وقوع، متخلف قابل تعقیب خواهد بود. به نظر می رسد اعدام شدگان از سیستم دادرسی منصفانه بی بهره بوده اند.
کانون مدافعان حقوق بشر بنا بر اهداف خود در دفاع از حقوق بنیادین انسانی با نوع مجازات اعدام مخالف بوده و معتقد است به تبعیت از سازمان ملل متحد، اعدام باید از فهرست مجازات تمامی کشورها حذف گردد، زیرا اعمال مجازات اعدام هیچ تأثیری در کاهش جرم نداشته، بلکه در دراز مدت موجب تشدید مجازات خواهد گردید


راهپیمایی اعتراضی مادر فرزاد کمانگر با همراهی مردم

مادر فرزاد کمانگر معلم محکوم به اعدام، صبح امروز در حرکتی نمادین، اقدام به راهپیمایی از منزل شخصی خود به قصد مدرسه محل تدریس سابق فرزاد کمانگر واقع در روستای ماراب در ۱۰ کیلومتری شهر کامیاران نمود.
در طول مسیر، جمعیت راهپیمایان با الحاق تدریجی مردم به چند صد نفر جمعیت افزایش پیدا نمود، راهپیمایان با حمل تصویر جوان محبوب شهر خود و همچنین در دست داشتن دسته های گل اقدام به طی مسافت نمودند که متاسفانه علیرغم مسالمت آمیز و نمادین بودن این حرکت، جمعیت مذکور در خارج شهر به محاصره صدها تن از نیروهای انتظامی و لباس شخصی در آمدند. نیروهای نظامی با محاصره جمعیت و ضبط تمامی دستگاههای تلفن همراه افراد حاضر در محل، فیلمبرداری از شرکت کنندگان و بستن جاده ، جمعیت مذکور را در دسته های چندنفری وادار به برگشت و انصراف از طی مسیر نمودند.
نیروهای انتظامی در این برخورد با اذعان به نگرانی و تاسف از وضعیت فرزاد کمانگر با عنوان “مامور و معذور” از جمعیت درخواست نمود با اتومبیل های موجود در محل به شهر برگردند و حتی از برگشت پیاده نیز خودداری نمایند که در این هنگام مادر فرزاد کمانگر و دانش آموزان وی بر اساس ماهیت حرکت و جلوگیری از هرگونه پیش آمدی با تقدیم گلها به ماموران نظامی راهپیمایی را پایان یافته اعلام نمود و جمعیت مذکور بدون بروز تنشی به شهر بازگشتند

تعداد کودکان کار رو به افزایش است؛ افزایش ۳/۵ درصدی کودک آزاری

افزایش ‌٥/٣ برابری‌ کودک‌آزاری جنسی درسال‌گذشته
مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با ارائه گزارشی از عملکرد یک‌ساله واحد مددکاری صدای یارا، با موضوع کودک‌آزاری جنسی، رشد کودک‌آزاری‌های جنسی در سال گذشته نسبت به سال ۸۵ را ۵/۳ درصد اعلام کرد.
فرشید یزدانی افزود: ۵/۱۴ درصد از ۲۰۰ مورد کودک‌آزاری گزارش شده به این واحد، کودک‌آزاری‌های جنسی بوده است که ۷۰ درصد از کودکان آزاردیده، دختران بودند. وی با بیان اینکه حدود ۵۷ درصد از آزارگران جنسی کودکان آزاردیده، پدران آنها بوده‌اند، اظهار کرد: بر اساس موارد گزارش شده، مابقی آزارگران را ناپدری با یک مورد، دوست پدر یک مورد، دوست برادر یک مورد، مربی باشگاه ورزشی یک مورد و معلم ورزش مدرسه یک مورد تشکیل داده‌اند.
مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، طیف سنی این کودکان را شش تا ۱۸ سال معرفی کرد. یزدانی در مورد وضعیت ساختاری خانواده‌های این کودکان تصریح کرد: در این خانواده‌ها، اعتیاد به مواد مخدر، طلاق، انحطاط اخلاقی، اعتیاد به مشروبات الکلی، مشاجرات و درگیری‌های شدید خانوادگی و… مشهود بوده است. به گفته وی، واحد مددکاری انجمن حمایت از حقوق کودکان، برای بررسی وضعیت کودکان از طریق بازدید از منزل، مشاوره حضوری و ارجاع آنها به سایر ارگان‌های مربوطه و همچنین هماهنگی‌ با اداره سرپرستی نیروی انتظامی، ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی)، گرفتن وکیل و انجام اقدامات حقوقی، اقدامات لازم برای آنها را انجام داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه به علت پیچیدگی پیش‌رو در مقابله با کودک‌آزاری جنسی، از لحاظ حقوقی و تابوهای اجتماعی، مقابله با این آسیب مستلزم صرف هزینه‌های مالی، زمانی و نیروی انسانی متخصص است تا چنین مشکلاتی طی یک زمان طولانی به حداقل برسد.
ادامه مطلب

دستگیری و اجرای حکم سه متهم دیگر پرونده آیت الله بروجردی

س از احضار، بازداشت و اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان همدان ، حبیب قوتی از متهمان پرونده آیت الله بروجردی ، روز جاری “مجید الستی” ۳۵ ساله بعنوان متهم ردیف هفتم پرونده مذکور به دادساری ویژه روحانیت احضار و جهت اجرای ۴ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان زنجان موقتاً روانه زندان اوین گردید.
ایشان در خرداد ۱۳۸۶ در دادگاه اولیه محکوم به اعدام گردیده بودند که در سایه تلاش فعالان حقوق بشر این حکم به ۴ سال زندان توام با تبعید تقلیل یافت . وی که فوق لیسانس عمران می باشد در پی محکومیت مذکور از مشاغل دولتی محروم و حتی از داشتن بیمه درمانی نیز محروم گردیدند . همچنین لازم به ذکر است نامبرده در طی ۱۰ ماه بازداشت سابق در زندان اوین مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته بودند
“مهرداد سوری” ۳۶ ساله متهم ردیف هشتم پرونده آیت الله بروجردی ، دیگر بازداشت شده روزجاری می باشد ، نامبرده جهت اجرای ۲ سال حبس تعزیری به دادسرای ویژه روحانیت احضار و پس از بازداشت به زندان اوین منتقل گردید । آقای سوری که در مهرماه سال ۸۵ بازداشت گردیده بود در زندان اوین و در زمان بازداشت مورد بدرفتاری و شکنجه جسمی قرار گرفته بودند و پس از تودیع قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی موقتا تا زمان صدور و اجرای حکم آزاد گشتند.

اتهام براندازی دادستانی تهران به دو فعال ایدز

بی بی سی: اتهام براندازی دادستانی تهران به دو فعال ایدز
معاون دادستان تهران در گفتگویی از دستگیری دو برادر فعال در زمینه مبارزه با ایدز به اتهام تلاش برای براندازی خبر داد که به نظر می رسد اشاره به آرش و کامیار علایی باشد که اخیرا بازداشت شده اند.
حسن حداد، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است “آمریکا که قصد نفوذ به ایران را دارد، به غیر از استفاده از شیوه های تند و خشن، از راه های دیگر هم برای جذب افرادی که ممکن است در آینده برای مقاصد خود استفاده کند، اقدام می کند.”
او بدون ذکر نام برادران علایی گفته است: “در همین زمینه پرونده تشکیل شده که متهمان آن دو برادر هستند، آنها با تشکیل همایش هایی با زمینه هایی از جمله ایدز، اقدام به جذب نیرو و برنامه ریزی برای اعزام این افراد به خارج و آموزش جهت هدف های براندازی می کردند।”