دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۳/۰۷

اتحادیه اروپا نقض آزادی مذهبی در ایران را محکوم کرد


جمهوری چک به عنوان رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌ای از طرف کشورهای عضو اين اتحاديه، نقض آزادی مذهبی در ايران را محکوم کرده و نگرانی شديد خود را از افزايش موارد نقض آزادی مذهبی اعلام کرد. اتحاديه اروپا به طور مشخص به استمرار اذيت افرادی توسط مقام‌های ايرانی اشاره دارد که به طور قانونی اعتقادات مسيحی خود را بيان و ابراز می‌دارند.در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است که بر طبق گزارش‌های موجود، شهروندان ايرانی با نام‌های هاميک خاچيکيان، جمال قاليشورانی، نادره جمالی در ژانويه ۲۰۰۹ دستگير شده و همچنان بدون تفهيم اتهام در بازداشت به سر می‌برند، به همين ترتيب است موارد مربوط به مرضيه اميری‌زاده، مريم رستم‌پور که در ماه مارس ۲۰۰۹ دستگير شدند.بیشتر بخوانید:
یک نهاد آمریکایی ایران را به نقض آزادی های مذهبی شهروندان متهم کرد
همچنين در اين بيانيه که روز دوشنبه صادر شده، آمده است که در ماه مارس ۲۰۰۹ سيد علاء‌الدين حسين، همايون شکوهی، و سيد امير باب‌اناری به هشت ماه حبس محکوم شده‌اند. اين بيانيه در پايان بند نخست خود نتيجه می‌گيرد که بر حسب شواهد موجود هدف اين گونه شدت عمل‌ها، سرکوب آزادی انتخاب و ابراز باورهای مذهبی است.
اتحاديه اروپايی در ادامه اين بيانيه نگرانی خود را از بابت وضعيت هفت عضو جامعه بهايی ايران تکرار کرده است. اين افراد، يعنی فريبا کمال‌آبادی،جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، اکنون بيش از يک سال است در بازداشت به‌ سر می‌برند و با اتهام‌های مهمی روبرو هستند.
در دنباله اين بند بيانيه آمده است که در مورد برخورد با جامعه بهايی نيز شواهد حاکی از آن است که اذيت آنها به منظور پايمال کردن هويت بهايی و متوقف کردن فعاليت‌های جامعه بهايی صورت می گیرد. علاوه بر اين، گزارش‌هايی دال بر مزاحمت و آزار اعضا جامعه بهايی از جانب مقامات رسمی، از جمله بازداشت‌، احضار نيروی انتظامی، و سخت‌گيری برای اعلام برائت از جامعه بهايی نگرانی‌های مرتبت با اين موضوع را تشديد می‌کند.
در بند بعدی بيانيه اتحاديه اروپا از ادامه بازداشت روحانی شيعه، سيد حسين کاظمينی بروجردی، و چند تن از هواداران وی که به دليل فعاليت‌های مذهبی در زندان به سر می‌برند، ابراز نگرانی شده است. در اين بيانيه آمده است که بر طبق گزارش‌های موجود به‌رغم شرايط نامطلوب جسمی، از بستری شدن اين روحانی ناراضی در بيمارستان جلوگيری به عمل آمده است.
اين بيانيه که علاوه بر کشورهای عضو به تأييد کشورهای ترکيه، کرواسی، آلبانی، ايسلند، ليختن‌اشتاين، نروژ و اوکراين نيز رسيده است در پايان از مقام‌های ايرانی می‌خواهد که به تعهدات بين‌المللی خود عمل کنند و ضمن پاس داشت آزادی مذهب، از اذيت افرادی که به فعاليت‌های برحق مذهبی مشغولند، دست بردارند. اتحاديه اروپا در اين بيانيه همچنين از مقام‌های ايرانی خواستار آن شده که به وظيفه خود در قبال سلامتی افرادی که در بازداشت يا زندان هستند، عمل کنند.
منبع: سایت رادیو فردا

هجوم ماموران امنیتی به یك كلیسای خانگی در كرج

افرادی كه در این خانه به جهت دعا و پرستش و تعالیم دینی گردهم جمع شده بودند، ماموران پس از بازداشت، آنان را به مكان نامعلومی انتقال دادند كه تاكنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. به گزارش كمیته مسیحیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی لباس شخصی روز پنجشنبه مورخه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ ( ۲۱ می ۲۰۰۹) با هجوم خود به یك منزل در شهرستان كرج ۵ تن از نوكیشان مسیحی را بازداشت نمودند.
این شهروندان كرجی كه در این خانه به جهت دعا و پرستش و تعالیم دینی گردهم جمع شده بودند، ماموران پس از بازداشت، آنان را به مكان نامعلومی انتقال دادند.
این گزارش حاكی است؛ آقای "جواد ابطحی" یكی از بازداشت شدگان كه میزبانی این جمع كلیسای خانگی را برعهدهداشت، ماموران بدون ارائه هیچ مجوزی پس از ورود به منزل ایشان اقدام به تفتیش كامل خانه نموده و سپس ضمن ضبط چند جلد كتاب مذهبی و تعدادی انجیل، كلیه افراد شركت كننده در آن جلسه را بازداشت و با دستبند آنان را به مكان نامعلومی انتقال دادند.
همچنین خانواده یكی از بازداشت شدگان بنام " سعید – ر" اظهار داشت ؛ علیرغم پیگیری و مراجعات مكرر به سازمانهای مربوطه، مسئولین در خصوص وضعیت و محل نگهداری ایشان حاضر به پاسخگویی نبوده و تا كنون اطلاعی از وضعیت و سلامت ایشان در دست نمی باشد.
این در حالی است كه این وضعیت شامل حال سایر بازداشت شدگان نیز می شود.
منبع: مجموعه فعالان حقوق بشر