دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۵/۱۴

مذاکره تلفنی جلیلی و سولانا در باره پاسخ به بسته پیشنهادی



نماينده ايران و گروه پنج به علاوه يک روز دوشنبه درباره برنامه اتمی تهران با يکديگر گفت و گو کردند ولی جمهوری اسلامی می گويد که اصل تعليق غنی سازی اورانيوم را نمی پذيرد.
مقام های غربی تا روز شنبه به ايران فرصت داده بودند تا پاسخ خود را به بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک ارائه کند. اين بسته حاوی مشوق های اقتصادی است که به ايران ارائه شده تا اين کشور برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.
منابع رسمی ايرانی و نزديک به نماينده کشورهای گروه پنج به علاوه يک تاييد کردند که سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و خاوير سولانا روز دوشنبه با يکديگر درباره مذاکرات ژنو که روز ۲۹ تيرماه برگزار شد، گفت و گو کردند ولی نتايج اين مذاکره تلفنی فاش نشده است

آخرين وضعيت رهبران جامعه بهايی در زندان اوين، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

مهوش ثابت، فريبا کمال آباد، عفيف نعيمی، سعيد رضائی، وحيد تيزفهم، جمال الدين خانجانی و بهروز توکلی، هفت رهبر بهائيان ايران که در زندان اوين به سر می برند در تاريخ ۳۱/۳/۸۷ برای اولين بار اجازه يافتند تا تماسهای کوتاهی با خانواده های خود برقرار نمايند، در طی روزهای اخير اين افراد اجازه يافتند تا برای بار دوم با خانواده های خود تماس کوتاهی داشته باشند تا روز گذشته شش تن از اين افراد موفق به تماس با خانواده های خود شدند که آقای بهروز توکلی تنها فردی است که تاکنون تماسی با منزل برقرار ننموده است

دادستان زنجان: بین دو متهم دانشگاه زنجان صیغه محرمیت جاری شده است


کمتر از یک ماه و نیم پس از واقعه زنجان و تلاش حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان برای تعرض به یک دختر دانشجو، دادستان زنجان روز گذشته در اظهارات خود با بیان اینکه “بین دو متهم دانشگاه زنجان صیغه محرمیت جاری شده است”، مقدمات تبرئه حسن مددی را فراهم ساخت.
گل محمدی، دادستان زنجان، در مصاحبه ای که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، گفته است: “با توجه به اظهارات دو متهم در قضیه دانشگاه، بین دو طرف صیغه محرمیت جاری شده، اما با این وجود نیز آنان حق انجام حرکات و اعمال ناشایست را در محیط دانشگاه نداشته‌اند.”
وی همچنین برای منطقی جلوه دادن اظهاراتش و با جابجا کردن جای شاکی و متهم افزود: “اگر دختری قصد ازدواج داشته باشد، اجازه پدر لازم است.” وی ادامه داد: “با ارسال اخطاریه جهت آخرین دفاع برای این افراد، حکم نهایی آنان بزودی صادر خواهد شد.”
دادستان همچنین در حالی مدعی شد هیچ دانشجویی در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه زنجان بازداشت نشده است که ۳ دانشجوی دانشگاه زنجان، پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی از حدود ۱ ماه پیش بازداشت شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، وضعیت بازداشت و محل نگهداری این سه دانشجو همچنان نامشخص می باشد.
وی افزود: “افرادی را در خارج از دانشگاه که باعث تشویش اذهان عمومی و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه شده‌اند را بازداشت کرده‌ایم که اکثر این افراد نیز اصالتا زنجانی نمی باشند.” گل محمدی همچنین گفت: “مسائل دیگری نیز در این پرونده موجود است که نمی توان به آن اشاره کرد.”
پیش از این نیز بلافاصله بعد از ماجرای رسوایی معاون انتصابی دانشگاه زنجان، زاهدی وزیر علوم در سخنانی مشابه و برای اثبات اینکه اتفاقی به وقوع نپیوسته است، گفته بود: “آن ‌چه در فیلم آمده، اگر شما خود نیز دیده باشید، این بوده است که دختری مراجعه کرده به اتاق و در آن‌جا روسری نداشته است و شما تنها یک عدم روسری را می‌بینید

اجرای حکم شلاق در ملاءعام نیمه‌کاره ماند

دو جوان ۱۱ روز قبل به اتهام سرقت پسته دستگیر و از سوی دادگاه عمومی شهر انار به ۷۰ ضربه شلاق در ملاءعام و ۹ ماه حبس محکوم شدند. حکم شلاق آنها در ملاءعام عصر روز جمعه در شهر انار استان کرمان به اجرا درآمد و با اعتراض مردم روبه‌رو شد. به گزارش خبرنگار ما؛ سوم مردادماه سال جاری کشاورزان اطراف شهر انار در شمال استان کرمان، چند سارق باغ‌های پسته را دستگیر کردند و تحویل پلیس دادند. در ادامه چند همدست دیگر متهمان دستگیرشده نیز شناسایی و بازداشت شدند. آنها در بازجویی‌های به‌عمل‌آمده به سرقت سه تن پسته از باغ‌های اطراف «انار» و «رفسنجان» در چند شب اعتراف کردند. متهمان موفق شده بودند که مقداری از این پسته‌های مسروقه را نیز به فروش برسانند.
آنها از سوی دادرس دادگاه عمومی شهر «انار» محاکمه شدند. در این محاکمه «رضا» ۲۰ ساله و «ایمان» ۱۹ ساله به ۷۰ ضربه شلاق در ملاءعام و ۹ ماه حبس محکوم شدند. براساس این گزارش، اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق ساعت ۱۹:۳۰ در پارک معلم شهر انار و در حضور ۵۰۰ نفر از مردم به اجرا درآمد. در ابتدای مراسم اجرای حکم ابتدا رضا شلاق خورد که در میانه اجرای حکم به دلیل شدت ضربات شلاق مردم به مسوول اجرای حکم اعتراض کردند که محمد جعفری رئیس دادگاه عمومی انار به مجری حکم دستور داد که آرام‌تر شلاق بزند.
پس از پایان زدن ۷۰ ضربه شلاق به رضا، نوبت به اجرای حکم در مورد ایمان رسید که ناگهان مادر وی که در بین حاضران بود، خود را روی تخت انداخت و از مسوول اجرای حکم خواست که وی شلاق بخورد اما مجری حکم اقدام به اجرای حکم ایمان کرد। در ادامه مادر محکوم در محل شیون کرد که با اعتراض‌های مردم و درخواست آنها برای توقف اجرای حکم و تشنج در محل، اجرای حکم نیمه‌کاره ماند। در این‌باره محمد مصطفایی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به خبرنگار ما گفت: در خصوص این واقعه نکاتی چند حائز اهمیت است؛ اول آنکه در این پرونده از زمان کشف جرم یا دستگیری متهمان تا اجرای حکم صادره، مدت زمانی حدود هفت روز به طول انجامیده است و این مدت در رسیدگی‌های قضایی نادر بوده و در بسیاری مواقع، اطاله دادرسی به گونه‌ای است که از زمان تشکیل پرونده تا اجرایی کردن آن بیش از یک‌سال طول می‌کشد؛ اما اینکه این پرونده در مدتی کوتاه رسیدگی و منتج به نتیجه‌ای به زیان متهمان شده جای تعجب و حتی نگرانی دارد.

اعتراض دفتر تحکیم وحدت به اتهام زنی های قاضی حداد و صدور حکم حبس برای علی عزیزی


شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به اظهارات اخیر قاضی حداد و طرح اتهامات واهی علیه محمد هاشمی و بهاره هدایت و همچنین صدور حکم 3 سال زندان برای علی عزیزی و تشدید برخورد با دانشجویان در سراسر کشور بیانیه ای صادر کرد। در بخش هایی از این بیانیه آمده است: تابستان سال نوآوری و شکوفایی با برخوردهای شدید امنیتی و قضایی با فعالین مدنی آغاز شد و در این میان شاهد صدور حکم اعدام برای فرزاد کمانگر و همچنین هجمه شدید به فعالین دانشجویی من جمله دستگیری بیش از 20 تن از فعالین دانشجویی ، صدور چندین حکم انضباطی بدون طی مراحل قانونی و تعطیلی چند نهاد دانشجویی، اظهارات حیرت آور دادستان زنجان در مورد رسوایی اخلاقی در دانشگاه زنجان، دستگیری دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و صدور حکم سه سال حبس تعزیری برای عضو دیگر شورای مرکزی بودیم و در نهایت پس از 22 روز بازداشت غیرقانونی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و در حالیکه همگان انتظار آزادی آنها را می کشیدند،قاضی .....

احضار بيش از ۳۲ دانشجوی شيراز به کميته انضباطی به دليل زدن کراوات

بيش از ۳۲ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز از طرف حراست اين دانشگاه تهديد شده اند که به خاطر کراوات زدن در جشن فارغ التحصيلی به کميته انضباطی احضار خواهند شد و از فارغ التحصيلی آنها ممانعت به عمل خواهد آمد.
به گزارش خبرنامه اميرکبير، تعدادی از نيروهای حراست دانشگاه با حضور در جشن فارغ التخصيلی دانشجويان ورودی ۸۰ دانشکده پزشکی شيراز از دانشجويانی که کراوات زده بودند می خواهد که کراوات های خود را باز کنند و در غير اين صورت به کميته انضباطی احضار و مانع فارغ التحصيل شدن آنها خواهند شد که وقتی با مقاومت دانشجويان و خوانواده های آنان مواجه می شوند اسامی آنان را يادداشت می کند و به دانشجويان گفته می شود که ” منتظر عواقب آن باشند.”
گفتنی است حراست دانشگاه علوم پزشکی شيراز در طی سه سال اخير بسياری از دانشجويان به ويزه دختران را به بهانه های مختلف احضار و آنان را تحت شديدترين فشارها قرار ميدهد و تهديد می کند که يا برای حراست خبر چينی کنند و يا با احکام سنگين انضباطی مواجه خواهند شد. در سال گذشته نيز حراست دانشگاه علوم پزشکی شيرازفقط دريکی از اقدامات خلاف اخلاق وقانونش با تهيه عکس و فيلم از مهمانی دانشجويان دانشکده دندانپزشکی که در بيرون از دانشگاه برگزار شده بود ۳۰ نفر از آنان را به کميته انضباطی فرستاد که احکام سنگين محروميت از تحصيل و امکانات رفاهی دانشگاه برای آنان صادر شد.

گزارش مستند از سركوب زنان فعال در آذربايجان






زنان جامعه ما چه در آذربايجان و چه در ساير مناطق ايران وقتي با اراده آگاهانه خود وارد حوزه فعاليت هاي سياسي - اجتماعي مي شوند। به مراتب بيش از مردان فعال دراين عرصه بايد هزينه اين انتخاب به غايت سخت را بپردازند. يقينا تمامي فعالاني كه در جنبش هاي مختلفي چون جنبش هويت خواهي، زنان ، دانشجويي ، كارگري و ...فعاليت مي كنند برايشان اين موضوع مشخص است كه انتخاب چنين مسير سختي در زندگي ؛ كل حيات مادي و معنوي مردم شعورمند و اهل درد را با ساير افراد بدون درد و بي خاصيت جامعه متفاوت مي سازد.خبرهايي كه هر روز ازرسانه ها ي غيردولتي شنيده مي شود. حكايت از سركوب دامنه دار جنبش زنان و تداوم خشونت بر زناني دارد كه نسبت به وضعيت موجود اعترض دارند، و معتقدند كه دركشورما زنان بواسطه نگرش هاي مردسالارانه همواره به عنوان شهروند درجه چندم مطرح بوده و هستند. به خاطرهمين نيز براي ساختن جامعه مطلوب لازم مي دانند تا در گام هاي روبه رشد خود نسبت به قوانين زن ستيزانه استبداد مذهبي حاضركه اساس و پايه بسياري ازنابرابري هاي اعمال شده در جامعه محسوب مي شود،مخالفت مدني خود را نشان دهند.