دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۱۰/۱۱

مشکلات اقتصادی، یک کودک کار را وادار به خودکشی کرد

سه شنبه هفته گذشته یک کودک کار پس از بیش از 9 سال تلاش مردانه، خود را به دار آویخت. بر اساس آخرین اطلاعات، مشکلات اقتصادی علت خودکشی این کودک کار بود. این کودک 17 ساله که از هشت سالگی همراه پدر در کارگاهی، خرج خانواده را تامین می‌‏کرد، سال گذشته به اجبار ازدواج و در نهایت به علت فشار مشکلات اقتصادی اقدام به خودکشی در محل کارش کرد.


گاردین: روابط جنسی نامشروع در ایران افزایش یافته است

طبق بررسی های سازمان ملی جوانان، دستکم یک چهارم که بین ۱۹ تا ۲۹ سال سن دارند، قبل از ازدواج تجربه ‏جنسی داشته اند. در حدود ۱۳ درصد این موارد منجر به حاملگی ناخواسته و در نهایت سقط جنین می شود. روابط ‏جنسی نامشروع و سقط جنین مغایر با قوانین اسلامی ایران است.‏

این بررسی همچنین نشان می دهد که سن ازدواج در مردان به ۴۰ سال و در زنان به ۳۵ سال رسیده است و این ‏برخلاف هدف دولت است که برای استحکام پایه های جامعه اسلامی ازدواج را تشویق می کند.‏

آمارهای سازمان ملی جوانان توسط علی اکبر عصارنیا در کنفرانس ارزش های خانواده اعلام شد و در همه رسانه های ‏ایران منتشر شد. اگرچه بعد از آن سازمان ملی جوانان این آمارها را به این دلیل که نمونه گیری بصورت بی قاعده ‏انجام شده است، آن را فاقد ارزش خواند و به رسانه هایی که اقدام به پخش این خبر کرده بودند، حمله کرد.‏

عصارنیا گفت که ایران در حدود ۱۵ میلیون نفر جوان مجرد دارد که هر سال ۱و نیم میلیون نفر به افرادی که به سن ‏ازدواج می رسند، افزوده می شود. در حدود ۷ میلیون نفر از سن ۲۹ سال که از نظر دولت سن مناسب برای ازدواج ‏تشخیص داده شده است، فراتر رفته اند.او در ادامه اظهار داشت که بالارفتن سن ازدواج تبعات اجتماعی خطرناک و ‏نامطلوبی دارد.‏

دولت همچنان در تلاش است که آمار ازدواج را بالا ببرد که در سال ۲۰۰۵ با کاهش ۱.۲ درصدی مواجه بوده است. ‏رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، وام ازدواج برای جوانان را درنظر گرفته است که عنوان آن “صندوق مهر ‏رضا” است که نام آن از یکی از امامان شیعه گرفته شده است. برنامه هایی هم برای ایجاد دفتر همسریابی در نظر ‏گرفته شد.‏

قوه قضاییه ایران بازداشت حسین درخشان را تایید کرد

قوه قضاييه روز سه شنبه تاييد كرد كه حسين درخشان، وبلاگ نويس ايرانى – كانادايى در بازداشت به سر مى برد و يكى از اتهام هاى او مسائلى است كه در رابطه با ائمه اطهار مطرح كرده بود.
عليرضا جمشيدى، سخنگوى قوه قضاييه، به خبرنگاران در تهران گفته است: اين پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتى است و وى در بازداشت به سر مى برد.
وى افزود: از جمله اتهامات وى، مسائل و مواردى است كه در رابطه با «ائمه اطهار» مطرح شده بود و وى اكنون در اختيار دادگاه انقلاب است.
نشريات كانادايى ماه پيش خبر دادند، حسين درخشان كه تابعيت دو گانه ايرانى – كانادايى دارد روز اول نوامبر (دهم آبان ماه) در ايران بازداشت شده است.
آقاى درخشان كه در سال هاى گذشته در خارج از ايران به سر مى برد در مهرماه سال جارى به تهران بازگشت و در وبلاگ شخصى خود اعلام كرد كه قصد دارد در ايران بماند.
به رغم گذشت دو ماه از بازداشت اين وبلاگ نويس، خانواده او و مقام هاى قضايى در باره شايعات مربوط به دستگيرى وى سكوت كرده بوده اند.
بيان «مسائلى در باره ائمه اطهار» كه در اظهارات سخنگوى قوه قضاييه اعلام شد ظاهرا به برخى نوشته هاى آقاى درخشان درباره امام سوم شيعيان و امام زمان باز مى گردد كه او در آذرماه و اسفندماه سال ۱۳۸۲ در وبلاگ خود مطرح كرده بود. پيشتر برخى از دوستان آقاى درخشان كه مى گويند با خانواده او در ارتباط هستند اتهام اصلى وارده به او را سفر به اسرائيل عنوان كردند كه بر اساس قوانين جمهورى اسلامى ممنوع است.

شیوع "کودک همسری" و آسیب های ناشی از آن

بر اساس نتایج یک پژوهش هفت درصد کودکان ایرانی یعنی حدود ٨٤٨ هزار کودک اعم از دختر و پسر تا سال ١٣٨٥ ازدواج کرده اند. این نتیجه که بر اساس آخرین سرشماری ایران در سال ٨٥ به دست آمده تصریح می کند که حدود ٧٥٠ هزار نفر از این کودکان دختر و مابقی پسر بوده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ٢٥ هزار نفر از کودکان ازدواج کرده در سنین کمتر از هیجده سال طلاق گرفته اند و حدود ١٢ هزار نفر دیگر همسران خود را از دست داده اند. فرشید یزدانی که این پژوهش را انجام داده در مصاحبه با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، گفته است که ٤٩٠ هزار نفر از مجموع کودکان ازدواج کردۀ ایرانی در نقاط شهری زندگی می کنند و مابقی در مناطق روستایی. فرشید یزدانی با اشاره به نتایج پژوهش خود گفته است که ٦٢ هزار نفر از ٨٤٨ هزار کودک ازدواج کرده ایرانی دارای همسر کمتر از ١٤ سال بوده اند. همین پژوهش تصریح می کند که ١٤ هزار و ٣٠٠ کودک روستایی مطلقه سنینی بین ١٠ تا ١٤ سال داشته اند. فرشید یزدانی با اشاره به مخاطرات بهداشتی و آسیب های روانی و اجتماعی این نوع ازدواج ها گفته است که طلاق گرفتن این کودکان باعث تدوام و تشدید زنانه شدن فقر می شود. زیرا، فقری که خود منجر به ازدواج می شود با طلاق گرفتن کودک تدوام یافته و تشدید می شود. این پژوهش همچنین اعلام می کند که حدود ٤هزار و ٤٠٠ نفر از کودکان ازدواج کرده روستایی همسران خود را از دست داده اند و این رقم در مورد کودکان شهری به ٧ هزار نفر می رسد. بعید نیست که بخش قابل ملاحظه ای از این مرگ ها ناشی از عدم توانایی کودکان در مراقبت از خود بود باشد.

اجرای سنگسار در مشهد

بنا به گزارش‌ رسيده از ايران که روز جمعه، ۶ دی ماه ۱۳۸۷، مردی در گورستان بهشت رضا در شهر مشهد سنگسار شده است. بر اساس اين گزارش، دو مرد که به سنگسار محکوم شده بودند، هم زمان در خاک قرار گرفته و سنگسار شدند. اما يکي‌ از اين دو نفر، به نام محمود، موفق شد که خود را از گودال بيرون بکشد و آزاد سازد. وی به اين ترتيب از مرگ با سنگسار رهايی يافت. اما مرد ديگر، که نام او هنوز فاش نشده است، با سنگسار به قتل رسيد. اتهام اين دو نفر هنوز معلوم نيست. اين دو نفر در شعبه ۵ دادگاه کيفری استان خراسان به سنگسار محکوم شده بودند. اين حکم در حالي‌ اجرا شده است که جمهوری اسلامی ايران اجرای حکم سنگسار را در مقابل مراجعه بين المللی انکار مي‌کند. همچنين، مراقبت‌های ويژه امنيتی برای جلوگيری از پخش اخبار مربوط به سنگسار وجود دارد. از اين رو، اين خبر در نشريات داخل کشور هنوز بازتاب نيافته است.
برگرفته از سایت روشنگری