دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۹/۱۷

انتقاد جهانی از حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز در روز دانشجو




مأموران رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی تظاهرات مسالمت‌آمیز روز دانشجو را با قهر و خشونت سرکوب و ده‌ها نفر را دستگیر کردند. دولت‌ها و محافل سیاسی غربی به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کردند.




ایالات متحده نگرانی خود را از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران اعلام کرد. ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که مقابله‌ی خشونت‌آمیز با مردمی که اعتراض خود را با مسالمت بیان کرده‌اند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به اصول مندرج در قانون اساسی کشور خود اعتنایی ندارد.

دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، از سرکوب اعتراضات دانشجویان و مردم توسط نیروهای دولتی، ابراز تأسف کرد. آقای میلی‌بند گفت: «آزادی بیان و آزادی اعتراض سیاسی از ارزش‌های اساسی است که همه کشورها باید رعایت کنند. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که به حقوق شهروندان خود احترام بگذارند و با آنها خشونت نکنند.»

در آلمان رسانه‌های جمعی وقایع روز دانشجو در ایران را به طور گسترده بازتاب داده‌اند. روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" نوشته است: «رژیم ایران در ماه‌های گذشته به تدریج به یک دیکتاتوری نظامی بدل شده، اما وقایع روز دانشجو نشان داد که مردم مبارز از تهدیدات حکومت بیمی به دل راه نمی‌دهند و رژیم نمی‌تواند با فشار بیشتر جنبش سبز را خفه کند.»


روزنامه "تاگس‌تسایتونگ" در سایت خود نوشته است: «رژیم جمهوری اسلامی پایه‌های خود را هرچه بیشتر از دست داده و اکنون تنها به زور اسلحه است که حکومت می‌کند.... رژیمی که سی سال پیش با قیام مردمی بر سر کار آمد، نمی‌تواند بدون پایگاه مردمی به حیات خود ادامه دهد. شمارش معکوس برای این رژیم شروع شده است.»

دانشگاه تهران 16آذر 1388