دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۵/۱۴

اجرای حکم شلاق در ملاءعام نیمه‌کاره ماند

دو جوان ۱۱ روز قبل به اتهام سرقت پسته دستگیر و از سوی دادگاه عمومی شهر انار به ۷۰ ضربه شلاق در ملاءعام و ۹ ماه حبس محکوم شدند. حکم شلاق آنها در ملاءعام عصر روز جمعه در شهر انار استان کرمان به اجرا درآمد و با اعتراض مردم روبه‌رو شد. به گزارش خبرنگار ما؛ سوم مردادماه سال جاری کشاورزان اطراف شهر انار در شمال استان کرمان، چند سارق باغ‌های پسته را دستگیر کردند و تحویل پلیس دادند. در ادامه چند همدست دیگر متهمان دستگیرشده نیز شناسایی و بازداشت شدند. آنها در بازجویی‌های به‌عمل‌آمده به سرقت سه تن پسته از باغ‌های اطراف «انار» و «رفسنجان» در چند شب اعتراف کردند. متهمان موفق شده بودند که مقداری از این پسته‌های مسروقه را نیز به فروش برسانند.
آنها از سوی دادرس دادگاه عمومی شهر «انار» محاکمه شدند. در این محاکمه «رضا» ۲۰ ساله و «ایمان» ۱۹ ساله به ۷۰ ضربه شلاق در ملاءعام و ۹ ماه حبس محکوم شدند. براساس این گزارش، اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق ساعت ۱۹:۳۰ در پارک معلم شهر انار و در حضور ۵۰۰ نفر از مردم به اجرا درآمد. در ابتدای مراسم اجرای حکم ابتدا رضا شلاق خورد که در میانه اجرای حکم به دلیل شدت ضربات شلاق مردم به مسوول اجرای حکم اعتراض کردند که محمد جعفری رئیس دادگاه عمومی انار به مجری حکم دستور داد که آرام‌تر شلاق بزند.
پس از پایان زدن ۷۰ ضربه شلاق به رضا، نوبت به اجرای حکم در مورد ایمان رسید که ناگهان مادر وی که در بین حاضران بود، خود را روی تخت انداخت و از مسوول اجرای حکم خواست که وی شلاق بخورد اما مجری حکم اقدام به اجرای حکم ایمان کرد। در ادامه مادر محکوم در محل شیون کرد که با اعتراض‌های مردم و درخواست آنها برای توقف اجرای حکم و تشنج در محل، اجرای حکم نیمه‌کاره ماند। در این‌باره محمد مصطفایی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به خبرنگار ما گفت: در خصوص این واقعه نکاتی چند حائز اهمیت است؛ اول آنکه در این پرونده از زمان کشف جرم یا دستگیری متهمان تا اجرای حکم صادره، مدت زمانی حدود هفت روز به طول انجامیده است و این مدت در رسیدگی‌های قضایی نادر بوده و در بسیاری مواقع، اطاله دادرسی به گونه‌ای است که از زمان تشکیل پرونده تا اجرایی کردن آن بیش از یک‌سال طول می‌کشد؛ اما اینکه این پرونده در مدتی کوتاه رسیدگی و منتج به نتیجه‌ای به زیان متهمان شده جای تعجب و حتی نگرانی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: