دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۲/۰۶

درگيري مردم با نيروي انتظامي در صادقيه؛ ضرب و شتم و دستگيري حداقل 15 نفر


مقاومت يك دختر جوان در برابر دستگيري توسط ماموران گشت ارشاد، باعث درگيري مردم با گشت ويژه ارشاد و پليس ضد شورش شد.
ساعت ۷ بعد از ظهر روز گذشته در مقابل پاساژ گلديس در صادقيه، در حاليكه ماموران انتظامي قصد داشتند دختري را به دليل نامناسب بودن حجاب دستگير كنند، وي را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پي ضرب و شتم اين دختر توسط باتوم، سر و صورت وي به شدت زخمي و خون آلود شده كه اين صحنه موجب اعتراض مردم حاضر در محل و درگيري آنها با ماموران شد.
زماني كه خودروي ون گشت ارشاد قصد حركت داشت با مقاومت مردم روبرو شد و مردم از حركت كردن خودرو جلوگيري كردند. در همين حين مردم كه اكثر آنها پسر و دختر هاي جوان بودند، شعار هايي بر عليه نيروي انتظامي و مسئولين نظام دادند.
همچنين مردم شعارهايي را عليه پليس و احمدي نژاد سر داده و سطل هاي زباله را به آتش زده اند. “حكومت نظامي، نمي‌خوايم، نمي‌خوايم” و "علاف كردي ما رو از 57 تا حالا , حكومت اسلامي نمي خوايم نمي خوايم "يكي از شعارهاي مردم در اين درگيري بود.
ماموران نيروي انتنظامي در اقدامي تحقير آميز پسر معترضي را كه از اين دختر دفاع كرده بود، به داخل سطل زباله در برابر پاساژ مي اندازند كه اين صحنه نيز باعث خشم مردم و درگيري آنان با نيروي انتظامي مي شود.
با گسترش اعتراضات مردم نيروهاي يگان ويژه و ضدشورش به محل اعزام شدند و با شليك تير هوايي اقدام به متفرق نمودن مردم كردند.
گفته مي شود در اين درگيريهاي بين مردم و پليس در صادقيه، دستكم ۱۵ نفر بازداشت شده اند.
لازم به يادآوري است با اجراي طرحهاي مختلفي به نام “امنيت اجتماعي” در مقاطع مختلف سال درگيريهايي بين مردم و پليس در نقاط مختلف كشور به وقوع پيوسته است و مردم نارضايتي خود را از اينگونه طرحها ابراز كرده اند.
نارضايتي مردم از اينگونه طرحها به حدي بوده است كه در آذر ماه امسال، دولت، مجلس و قوه قضاييه از يكديگر به دليل اجراي طزح امنيت اجتماعي انتقاد كرده و هر يك ديگري را مسئول برخوردهاي صورت گرفته در قالب اين طرح مي دانستند.
طرح امنيت اجتماعي كه دور سوم از ابتداي بهمن ماه آغاز شده، همواره با اعتراض حقوقدانان و فعالان جامعه مدني روبرو بوده است. به گفته حقوقدانان نيروي انتظامي به عنوان مجري طرح، رأساً حق متهم ساختن افراد و دستگيري آنان را ندارد و اين اقدام فاقد وجاهت قانوني است.
از سوي ديگر علاوه بر ماهيت طرح، نحوه اجراي آن نيز اعتراضات گسترده‌اي را به همراه داشته است. برخورد نامناسب مأموران و نيز در مواردي ضرب و شتم افراد از جمله مواردي بوده كه مورد انتقاد افكار عمومي قرار گرفته است. چنين رويكردي خلاف شأن و شخصيت انساني و متناقض با حقوق شهروندي افراد جامعه بوده و دخالت در حوزه خصوصي شهروندان محسوب مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: