دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۱/۳۰

احمدی‌نژاد خواهان رعایت حقوق رکسانا صابری و حسین درخشان شد

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در نامه ای به دادستان تهران خواهان رعایت عدالت برای رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی-آمریکایی شده که دادگاه او را به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم کرده است.

این نامه که دفتر او خطاب به سعید مرتضوی، دادستان تهران نوشته در باره رکسانا صابری و حسین درخشان، وبلاگ نویسی است که از وضعیت پرونده او اطلاع چندانی در دست نیست.

آقای احمدی نژاد در این نامه گفته است که این دو متهم باید از کلیه آزادی ها و حقوق قانونی برای دفاع از خود بهره مند باشند.

جریان دادگاه رکسانا صابری از سوی جامعه جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است. دادگاه او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا به هشت سال زندان محکوم کرده است. عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانم صابری گفته است که به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه از رای صادر شده برای خانم صابری ابراز یاس کرده اند. آمریکا گفته که از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع این کشور در ایران موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران در نامه خود به دادستان تهران تاکید کرده که حقوق متهمان نباید ضایع شود.

رکسانا صابری بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد و سپس به زندان اوین انتقال یافت. او که از پدری ایرانی و مادری ژاپنی در آمریکا به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده است، از حدود شش سال پیش به ایران رفت و با مجوز دولت ایران به عنوان خبرنگار برای رسانه هایی چون رادیوی عمومی آمریکا (ان پی آر) مشغول به کار شد. خانم صابری حدود دو سال پیش با دفتر بی بی سی در تهران هم همکاری داشت.

شبکه ان پی آر پیشتر تأیید کرده بود که مجوز فعالیت خانم صابری از حدود یک سال پیش از زمان بازداشت او تمدید نشد، اما خانم صابری به انتشار “اخباری کوتاه در موارد نادر” ادامه می داد.

خبر بازداشت حسین درخشان نیز پائیز سال گذشته پس از بازگشت او به ایران مطرح شد. اتهام های متوجه او هنوز رسما اعلام نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه دی ماه سال پیش اتهامات او را مسايل و مواردی “در رابطه با ائمه اطهار” دانست اما پس از آن مقام های قضایی حاضر به اطلاع رسانی دیگری در مورد او نشدند و سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست مطبوعاتی سال ۸۷ خود در مورد پرونده حسین درخشان اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت “اكنون اطلاعات دقيقی در اين مورد ندارد.”

بی بی سی
نامه احمدي‌نژاد درباره ركسانا و درخشان

رئيس دفتر رئيس جمهوري در نامه اي به دادستان تهران خواستار رعايت قسط و عدل در رسيدگي به اتهامات “رکسانا صابري” و “حسين درخشان” شد. به گزارش ايرنا متن نامه “عبدالرضا شيخ الاسلامي” رييس دفتر رييس جمهوري به “سعيد مرتضوي” به شرح زير است:

جناب آقاي سعيد مرتضويدادستان محترم تهران

سلام عليکم

به قرار اطلاع پرونده اتهامات آقاي حسين درخشان و خانم رکسانا صابري در مراجع قضايي در دست رسيدگي مي باشد.

نظر به تأکيد رياست محترم جمهوري، ترتيبي اتخاذ فرماييد تا مراحل رسيدگي به اتهامات افراد مذکور با دقت کامل و رعايت قسط و عدل و جميع موازين قانوني صورت گيرد و شخصاً مراقبت فرماييد تا متهمان بتوانند از کليه آزادي ها و حقوق قانوني براي دفاع از اتهامات وارده برخوردار باشند و کوچکترين حقي از آنها ضايع نشود.

عبدالرضا شيخ الاسلامي.

“عبدالصمد خرمشاهي” وکيل رکسانا صابري روز گذشته (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار قضايي و حقوقي ايرنا گفته بود که موکلش بر اساس دادنامه اي که تحويل گرفته به تحمل هشت سال حبس تعزيري محکوم شده است.

وي تاکيد کرده بود که “بر اساس قوانين جاري، دادنامه صادره ظرف ۲۰ روز قابل تجديد نظر است و من در مهلت مقرر به تکليف قانوني خود عمل مي کنم.”

رکسانا صابري که ۳۱ سال سن دارد و از تابعيت ايراني برخوردار است، اواخر ژانويه (اوايل بهمن ۱۳۸۷) بازداشت شد و دستگاه قضايي سپس اتهام او را جاسوسي براي آمريکا اعلام کرد.“حسين درخشان” نيز از وبلاگ نويساني است که گفته مي شود پس از بازگشب به کشور بازداشت شده است.
تابناک

هیچ نظری موجود نیست: