دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۰۲/۰۶

بيانيه پارلمان اروپا درباره حقوق بشر در ايران


پارلمان اروپا با انتشار بيانيه اي نسبت به افزايش اعدام ها در ايران ابراز نگراني كرده و از آزادي يكي از فعالان حقوق زنان در ايران استقبال كرده است.
در بيانيه نمايندگان پارلمان اروپا ابتدا از آزادي خديجه مقدم، از فعالان حقوق زنان در ايران، و مكرمه ابراهيمي، از محكومان به سنگسار، استقبال شده است.
خانم مقدم كه عضو "كمپين يك ميليون امضا براي تغيير قوانين نابرابر" و نيز كميته مادران صلح است، چندي پيش بازداشت و بعد از حدود دو هفته آزاد شد.
خانم ابراهيمي نيز به دليل زنا به سنگسار محكوم شده بود كه چند روز پيش بعد از سال ها تحمل زندان، با حكم محمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه ايران، بخشيده شد. در اين بيانيه از نقش ويژه آيت الله خامنه اي، رهبر ايران و آقاي هاشمي شاهرودي در اين پرونده ها تاكيد شده است.
نمايندگان پارلمان اروپا در ادامه بيانيه خود سركوب جامعه مدني در ايران، از جمله فعالان حقوق زنان فعال در كمپين يك ميليون امضا را محكوم كرده اند.
اين نمايندگان همچنين از مجلس و دولت ايران خواسته اند "قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان را، كه آنها را از دستيابي به مقامات بالاي دولتي و انتصاب به مقام قضاوت و حقوق برابر در زمينه ازدواج، طلاق، حضانت فرزندان، ارث و شهادت محروم مي كند"، تغيير دهند.
علاوه بر اين پارلمان اروپا مجازات مرگ را در كل شديدا محكوم كرده و خواستار تعليق فوري اعدام در ايران شده است.
نمايندگان پارلمان اروپا مي گويند "دستور اخير رئيس قوه قضائيه به ممنوعيت اعدام در ملا عام و منوعيت بازداشت هاي طولاني بدون محاكمه"، اميدهايي برانگيخته است. اين نمايندگان از مجلس جديد ايران خواسته است پيشتر روند و "به سرعت قوانين مربوط به مجازات مرگ و سنگسار در ايران را اصلاح كنند".
نمايندگان پارلمان اروپا مي گويند دستور اخير رئيس قوه قضائيه به ممنوعيت اعدام در ملا عام و منوعيت بازداشت هاي طولاني بدون محاكمه، اميدهايي برانگيخته است.

در پايان اين يبانيه از شورا و كميسيون اروپا خواسته شده است كه وضعيت حقوق بشر در ايران را زير نظر داشته باشند، و در پايان سال 2008 گزارشي به پارلمان ارائه دهند كه شامل پيشنهاداتي براي تامين مالي پروژه هايي تحت نظر سند اروپاي دموكراسي و حقوق بشر باشد.
همزمان سخنگوي وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه و همزمان با محكوم شدن سومين فعال حقوق زنان ايراني در هفته هاي اخير از ايران خواست به تعهدات بين المللي خود پايبند باشد و "به حق زنان براي بيان نظراتشان احترام بگذارد."
ناهيد جعفري، از فعالان كمپين يك ميليون امضا، روز دوشنبه دوم ارديبهشت به اتهام اخلال در نظم عمومي به 6 ماه حبس و 10 ضربه شلاق محكوم شده است.
دو روز پيش از آن نيز نسرين افضلي، روزنامه نگار و از فعالان كمپين يك ميليون امضا، با اتهامي مشابه حكم مشابهي گرفته بود.
در ماه اسفند سال گذشته نيز مرضيه مرتاضي لنگرودي، از فعالان زنان، به 6 ماه حبس و 10 ضربه شلاق محكوم شده بود. اين احكام به مدت دو سال تعليق شده است

۱ نظر:

ناشناس گفت...

marg bar zede velaiate faghih