دنبال کننده ها

۱۳۸۷/۱۰/۰۳

اتحادیه اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای از وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و همزمان پلمب شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا افزایش موارد نقض عملی حقوق بشر از سوی مقامات ایرانی را شاهدی بر تنزل جایگاه حقوق افراد در ایران دانسته است.

اتحادیه اروپا درباره نقض حقوق بشر در ایران، در بیانیه منتشر شده به مواردی همچون اعدام، فشارهای قضایی وارده بر فعالان حقوق زن، و عدم مراقبت های پزشکی از منصور اسانلو، رئیس سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، و وضعیت نامعلوم حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی اشاره شده است.


در این بیانیه همچنین آمده است که ۱۰ نفر، ۶ آذرماه، به طور همزمان در زندان اوین اعدام شده اند و این در حالیست که اتحادیه اروپا خواستار لغو مجازات اعدام در جهان است.

همچنین در این بیانه به وضعیت بد جسمانی منصور اسانلو اشاره شده که به اتهام « اقدام علیه امنیت کشور » و « تبلیغ علیه نظام » به ۵ سال زندان محکوم شده است.

اتحادیه اروپا در این بیانیه، از ایران، خواستار لغو مجازات اعدام، عدم برخورد با اقدامات مسالمت آمیز و قانونی زنان مدافع حقوق بشر و فعالان صنفی و پایان دادن به فشارهای وارده بر آنها، تضمین شرایط مناسب برای همه زندانیان، از جمله مراقبت های پزشکی برای منصور اسانلو، تضمین شرایط مناسب و قانونی بازداشت حسین درخشان و اقدام برای آزادی این افراد شده است.

در کنار ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، کرواسی، جمهوری مقدونیه، مونته نگرو، صربستان، ایسلند، لیختناشتاین، نروژ، اوکراین و جمهوری مولداوی نیز از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده و جزو امضا کنندگان این بیانیه هستند.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل نیز اوایل ماه آذر ماه، سه کشور ایران، میانمار و کره شمالی را به دلیل «نقض حقوق بشر» به شدت محکوم کرد.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل در سه قطعنامه جداگانه، نسبت به مجازات شلاق و قطع اعضای بدن در ایران، حمله به راهپیمایی‌های آرام در میانمار و اعدام و شکنجه در ملا عام در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.

این قطعنامه‌ها به لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند اما وجهه جهانی کشورهایی که هدف چنین قطعنامه‌هایی قرار می‌گیرند خدشه‌دار می‌شود.

پلمپ دفتر مدافعان حقوق بشر

دو روز پس از انتشار بیانیه اتحادیه اروپا، ماموران امنیتی ایران دفتر مدافعان حقوق بشر در تهران را پلمپ کردند.

کانون مدافعان حقوق بشر با مشارکت خانم شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و آقایان محمد سیفزاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف از وکیلان دادگستری فعال در پروندههای حقوق بشر در ایران پایهگذاری شده است.

فعالیت این کانون علاوه بر پیگیری موارد نقض حقوق بشر، دفاع از زندانیان سیاسی - عقیدتی و نیز حمایت از خانواده زندانیان سیاسی را نیز شامل می شود.

در حالی که پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، مورد اعتراض نهادهای بین المللی حقوق بشر قرار گرفته است، سخنگوی وزارت خارجه ایران این کار را بر اساس حکم مراجع قضایی دانست.

سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز با انتشار بیانیهای مشترک نسبت به «یورش مأموران امنیتی به کانون مدافعان بشر » در تهران و پلمپ دفتر این کانون اعتراض کردند.
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: