دنبال کننده ها

۱۳۸۸/۰۱/۰۴

ایران در مقام دوم از نظر تعداد اعدام در دنیا

تازه‌ترين گزارش عفو بين‌الملل: رشد دو برابری اعدام در سال گذشته، ايران با دست‌کم ۳۴۶ مورد اعدام در رتبه دوم قرار دارد

سازمان عفو بين‌الملل آخرين گزارش خود در زمينه مجازات اعدام در جهان را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش، چين، ايران و عربستان، از نظر تعداد اعدام در سال ۲۰۰۸، در صدر کشورهايی قرار دارند که اين مجازات در آنها اجرا می‌شود.

با وجود اين‌که انتظار می‌رفت برگزاری رقابت‌های المپيک ۲۰۰۸ در چين، بتواند تغييری در رفتار پکن در مورد مجازات اعدام ايجاد کند، اين اتفاق اما روی نداد و اين کشور همچنان رکورددار شمار اعدام‌ها در دنياست.

بر اساس تازه‌ترين گزارش عفو بين‌الملل، در چين دست‌کم هزار و ۷۱۸ زن و مرد در سال ۲۰۰۸ در مقابل جوخه اعدام قرار گرفته يا با تزريق سم کشته شده‌اند. اين تعداد حدود دوسوم کل اعدام‌ها در سراسر جهان در سال گذشته است. به گزارش عفو بين‌الملل، شمار اعدام‌ها در چين، رشد هزار و ۲۴۸ نفری را نسبت به سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد. دادگاه‌های اين کشور در سال گذشته، در مجموع ۷ هزار حکم اعدام صادر کردند.

البته اعداد بالا تنها مربوط به شمار اعدام‌هايی است که آمارشان در دست است. سازمان عفو بين‌الملل اين تعداد را «بسيار بيشتر» می‌داند. مدافعان حقوق بشر شمار اعدام‌ها در چين را تا ۱۰ هزار نفر در سال برآورد می‌کنند.

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل، پس از چين، ايران با دست‌کم ۳۴۶ مورد اعدام، عربستان سعودی (دست‌کم ۱۰۲)، پاکستان (دست‌کم ۳۶) و ايالات متحده (دست‌کم ۳۴) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

روسيه سفيد نيز تنها کشور اروپايی است که در آن اعدام اجرا می‌شود. در اين کشور در سال گذشته ۴ نفر اعدام شدند. روسيه سفيد بر اساس آمار سازمان عفو بين‌الملل، از سال ۱۹۹۱ تا کنون دست‌کم ۴۰۰ نفر را اعدام کرده است.
ادامه مطلب

هیچ نظری موجود نیست: